جراحی زیبایی

جراحی زیبایی شکم چیست؟ چه روش هایی دارد؟

امروزه جراحی زیبایی شکم بین زیباجویان و افرادی که دارای اضافه وزن هستند بسیار رایج بوده و با استفاده از روش های مختلف انجام می شود. چه کسانی کاندید مناسب این عمل هستند؟ مزایا و معایب هر روش چیست و چگونه می توان بهترین روش را انتخاب کرد؟ در ادامه قصد داریم به تمامی سوال های شما درباره جراحی زیبایی شکم پاسخ دهیم تا بتوانید با خیال راحت نسبت به انجام این عمل اقدام کنید؛ با ما همراه باشید و ادامه این مطلب را از دست ندهید.

روش های جراحی زیبایی شکم

همانطور که می دانید با پیشرفت صنعت پزشکی امروزه روش های نوین و زیادی برای انجام عمل های زیبایی وجود دارد که پزشک با توجه به نیاز و صلاح دید روش مورد نظر را پیشنهاد می دهد. در ادامه قصد داریم به روش های انجام عمل زیبایی شکم بپردازید تا شما نیز بتوانید با روش های آن آشنا شوید. برخی از روش های جراحی شکم شامل موارد زیر می شود.

1. ابدومینوپلاستی

جراحی زیبایی شکم

یک دسته از افراد برای از بین بردن چربی های ناحیه شکم خود نیاز به برش در ناحیه شکم دارند که گاهی این برش به اندازه سزارین است و به این روش جراحی زیبایی شکم ابدومینوپلاستی یا لیفت شکم می گویند که یکی از بهترین و معروف ترین روش های جراحی زیبایی شکم است. این روش برای افرادی به کار می رود که افتادگی شکم دارند. یعنی زمانی که ایستاده اند پوست شکمشان آویزان است که این افتادگی و آویزان بودن شکم می تواند زیر ناف یا روی ناف باشد.

در این روش از لیزر استفاده می کنند و بدین صورت است که چربی های اضافه از شکم زیباجو برداشته شده و در صورتی که پوست شکم آن نیز دچار شل شدگی شده باشد برداشته شده و لیفت خواهد شد. بنابراین افرادی که به دلیل زایمان و یا هر دلیل دیگری دچار افتادگی پوست شکم هستند می توانند از این روش استفاده کنند.بنابراین افرادی که همزمان چربی و افتادگی پوست شکم دارند باید از روش ابدومینوپلاستی برای رفع این دسته از چربی ها استفاده کننند.

در این روش یک برش به اندازه برش سزارین در زیر شکم ایجاد می شود، سپس چربی از شکم خارج شده و پوست های اضافه نیز حذف می شود و محل برش بخیه می خورد.

مزایای ابدومینوپلاستی

از جمله مزایای این عمل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عوارض کم نسبت به سایر روش ها
  2. کم بودن میزان خونریزی پس از عمل
  3. سفت شدن و تقویت پوست شکم
  4. فرم و حالت دهی بهتر به پوست شکم
  5. راحت و کم بودن دوران نقاهت
  6. از بین رفتن برش های ناشی از جراحی پس از عمل
  7. حذف توده های چربی اضافه در ناحیه شکم

عوارض ابدومینوپلاستی

این روش جراحی نیز مانند دیگر روش ها دارای عوارض مخصوص به خود بوده که در ادامه برایتان توضیح خواهیم داد:

  1. ممکن است به طور موقت پس از جراحی ناحیه شکمتان بی حس شده باشد؛ اما نیاز به نگرانی نبوده و پس از مدتی مجدد به حالت اولیه باز می گردید.
  2. پس از عمل ممکن است پوست شکمتان کمی تیره شود؛ این امر نیز موقتی بوده و پس از گذراندن دوره نقاهت به حالت طبیعی خود باز می گردد.
  3. در صورتی که این عمل توسط پزشکان بی تجربه انجام شود ممکن است نیاز به جراحی ترمیمی و یا دوره نقاهت طولانی داشته باشید.

2. پیکر تراشی

جراحی زیبایی شکم

دسته دوم افراد کسانی هستند که افتادگی شکم ندارند و بیشتر خانم ها و آقایان جوانی هستند که صرفا تو پر و چاق هستند، برای این دسته از افراد می توان از پیکرتراش استفاده کرد که خود به روش های مختلفی چون لیپوماتیک، لیپوساکشن، لیپولیز و غیره انجام می شود و به طور معمول در این روش ها روی شکم فرد سوراخ هایی ایجاد می شود و از طریق این سوراخ ها چربی از بدن فرد خارج می شود. در ادامه به توضیح روش های مختلف پیکر تراشی می پردازیم.

لیپوساکشن

در این روش از یک سری محلول به نام تامیسنت که ترکیبی از سرم، بی حسی و دارو هایی مثل اپی نفرین است استفاده می شود و در حجم های زیاد مثل 3، 4 یا 5 لیتر به پوست و داخل بافت چربی اضافه می شود، سپس چربی ها آزاد شده و به کمک دستگاه های ساکشن قوی از بدن فرد خارج می شود. این روش یکی از روش های اولیه برای پیکر تراشی بود ولی با پیشرفت تکنولوژی روش های دیگری چون لیپولیز، لیپوماتیک و غیره برای تخلیه راحت تر چربی ها روی کار آمد که هر یک به روش های مختلفی به فرایند تخلیه چربی کمک می کنند.

به طور مثال دستگاهی به نام پال به کمک یک سری میله که لرزش هایی بسیار خفیف با دور بالا ایجاد می کند و باعث آزاد شدن چربی ها ریز پوست شده و به تخلیه راحت تر چربی ها کمک می کند. اما نکته حائز اهمیتی که موجب برتری روش لیپوساکشن نسبت به دیگر روش های پیکر تراشی شده این است که در این روش بر خلاف دیگر روش های پیکر تراشی چربی های خارج شده قابل استفاده برای حجم دهی قسمت های دیگر بدن مانند سینه، باسن و غیره است در حالی که در روش های دیگر چربی خارج شده قابل استفاده نیست، به همین جهت این روش یکی از محبوب ترین روش های پیکر تراشی و جراحی زیبایی شکم می باشد.

به علاوه دستگاه های دیگر مانند لیپولیز و غیره بیشتر برای راحت تر شدن خروج چربی از بدن استفاده می شوند، اما بهترین و کم عارضه ترین روش برای رفع چربی های ناحیه شکم و پهلو لیپوساکشن است. همچنین پوست در این روش بر خلاف دریگر روش ها صاف تر و هموار تر خواهد بود و کیفیت کلاژن پوست نیز کاهش پیدا نمی کند.

مزایای لیپوساکشن

از جمله مزایای لیپوساکشن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. شما می توانید تا مقدار بسیار زیادی چربی را با این روش از بدنتان حذف کنید.
  2. در صورتی که از اضافه وزن بالایی رنج می برید می توانید از این روش استفاده کنید.
  3. شکاف های ایجاد شده توسط این روش کوچک بوده و پس از دوران نقاهت برطرف خواهد شد.
  4. درد این روش نسبت به دیگر روش هایی که نیاز به بیهوشی ندارد کمتر است.
  5. برداشتن بافت چربی در این روش به گونه ای است که فشار را از رگ های خونی افراد برداشته موجب تسهیل فرایند گردش خون خواهد شد. درنتیجه این امر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی در افراد را کاهش می دهد.
معایب لیپوساکشن
  1. در دوره نقاهت فرد زیباجو باید در انجام فعالیت های روزمره خود محدود شده و در دوران نقاهت به استراحت کامل بپردازد.
  2. درد، تورم و کبودی ها نیز ممکن است تا 10 روز طول بکشد.

لیپوماتیک

روش بعدی برای کوچک کردن شکم روش لیپوماتیک است؛ در این روش از دستگاهی به نام پال استفاده شده و در آن جراح میله کوچکی را به صورت چرخشی در شکم بیمار حرکت می دهد تا چربی های آن ناحیه شکسته و دفع شوند. لازم به ذکر است در این روش به صورت کامل چربی های شکم شکسته نمی شوند و حدود نیم تا یک سانتی متر از چربی های این ناحیه باقی می ماند. لازم به ذکر است در این روش زمانی که میله به بافتی غیر از چربی می رسد به صورت خودکار متوقف می شود.

مزایای لیپوماتیک

از جمله مزایای این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مشاهده نتیجه مطلوب در زمان کوتاه نسبت به سایر روش های جراحی شکم
  2. داشتن تاثیر فوق العاده بر کاهش وزن افراد
  3. ترمیم شل شدگی و افتادگی پوست شکم
  4. پایین بودن احتمال مبتلا شدن به آمبولی پس از عمل
  5. فقدان سوختگی پوست در ناحیه شکم پس از عمل جراح
معایب لیپوماتیک
  1. کبودی موقتی به مدت 3 روز پس از عمل
  2. در صورت انجام کار و فعالیت های سنگین نیاز به دوره نقاهت طولانی تری خواهید داشت.

لیپولیز

جراحی زیبایی شکم

در این روش جراحی شکم چربی ها با استفاده از امواج لیزر، لیز، سوزانده و ذوب می شوند. این روش برای کسانی مناسب است که در زیر شکم، ران، بازو، غبغب و دیگر نقاط بدن خود دارای چربی بسیار زیادی هستند. این چربی ها به صورت مایع از بدن خارج شده و به همین دلیل نمی توان آن را به نقاط دیگر بدن تزریق کرد.

مزایای لیپولیز

به صورت کلی از جمله مزایای این روش را می توان در لیست زیر مشاهده کرد:

  1. ریسک ماندن رد زخم و اسکار پس از انجام لیزر لیپولیز پایین است.
  2. مبتلا شدن به عفونت در این روش بسیار کم است.
  3. در این روش برای شکستن چربی ها از لیزر استفاده می شود.
  4. در مقایسه با دیگر روش ها دوره ریکاوری و نقاهت پس از این عمل بسیار کوتاه و کم بوده است.
عوارض لیپولیز

از جمله عوارض این عمل می توان به: قرمزی، تورم، حساسیت بالای پوست، کبودی، قرمزی، هماتوم و غیره اشاره کرد.

3. عمل اسیلو یا گاسترکتومی

عمل اسیلو یا گاسترکتومی

در این عمل حجم معده فرد را کاهش داده تا بدین صورت بدن غذای کمتری دریافت کند و در نتیجه سبب لاغری شود. انتخاب عمل و روش جراحی به صلاح دید پزشک و راحتی بیمار بستگی دارد و شما می توانید قبل از انجام هر نوع عملی با پزشکتان مشورت کرده و سپس نسبت به انجام عملتان اقدام کنید. از جمله عوارض این عمل می توان به بازگشت وزن طی 4 تا 7 سال و بروز بیماری هایی از جمله دیابت و چاقی مفرط اشاره کرد.

عوارض عمل اسیلو

این عمل عوارض متعددی دارد که ممکن است تا 6 ماه پس از عمل به سراغ افراد بیاید. برخی از این عوارض شامل موارد زیر می شود:

  1. پس از انجام عمل معده فرد زیباجو جمع شده و بیش از مقدار مشخص نمی تواند غذا مصرف کند.
  2. از جمله بیماری های رایج پس از این عمل می توان به سوء تغذیه، زخم معده، سنگ صفرا و اسهال اشاره کرد.
  3. کمبود ویتامین های بدن پس از عمل طبیعی بوده و همین موضوع سبب افزایش ریزش مو در افراد می شود.
  4. در برخی افراد پس از عمل کاهش وزن شدیدی مشاهده می شود که نتیجه ای جز افتادگی و شل شدن پوست نخواهد داشت.
  5. رنگ پریدگی، افزایش تپش قلب، خونریزی، سرگیجه، تنگی نفس و غیره نیز می تواند از عوارض اولیه پس از عمل باشد.

اقدامات لازم قبل از عمل جراحی شکم

این عمل نیز مانند تمامی عمل های دیگر نیازمند به رعایت یک سری نکات و اصول اولیه است که لازم است قبل از ورود به اتاق عمل آن ها را رعایت کنید. برخی از این نکات شامل موارد زیر می شوند:

  1. از مصرف سیگار و الکل از دو هفته قبل از عمل خودداری کنید.
  2. در صورت تجویز دارو های تقویتی و درمانی تان را در ساعت و زمان مقرر مصرف کنید.
  3. دو هفته قبل از عمل مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین و غیره را به حداقل برسانید و در صورت لزوم مصرف با پزشک تان مشورت کنید.

مراقبت های بعد از جراحی زیبایی شکم

  1. مصرف روزانه مایعاتتان را بالا ببرید.
  2. بسته به نوع عملتان از یک هفته تا 2 ماه بعد از انجام دادن فعالیت ها و بلند کردن بارهای سنگین خودداری کنید.
  3. پس از 24 الی 48 ساعت پس از عمل می توانید به حمام بروید. (هنگامی که زخم هایتان بسته شده است؛ این مورد بستگی به روش عملتان دارد و بهتر است بهترین زمان حمام رفتنتان را از پزشک جویا شوید.) ضمن اینکه در حمام به صورت مستقیم بر روی زخم هایتان آب نریزید.
  4. پوشیدن گن تجویز شده به مدت 1 الی 2 ماه پس از عمل واجب بوده و لازم است حتما آن را تهیه کنید.
  5. در صورت لزوم از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کنید.
  6. یک هفته پس از عمل برای کشیدن نخ های بخیه به پزشک مراجعه کنید.
  7. پس از عمل و بهبود وضعیتتان لازم است راه رفتن را شروع کنید و چند قدم چند قدم راه بروید تا احتمال لخته شدن خون در پاهایتان کاهش پیدا کند.
  8. در صورتی که ورزشکار هستید باید دو هفته الی یک ماه ورزش کردنتان را به تاخیر بیندازید تا بدنتان رفرش شود.
  9. پس از عمل لازم است مواد غذایی حاوی فیبر را در برنامه غذاییتان بیشتر کنید تا از بروز یبوست جلوگیری کنید؛ یبوست می تواند بر روده ها و در نتیجه بر روی بخیه هایتان فشار وارد کند.
  10. ممکن است تا دو هفته پس از عمل خونریزی داشته باشید بنابراین به هیچ عنوان از قرص های انعقاد خون استفاده نکنید و فعالیت های بدنیتان را کاهش دهید.
  11. تا زمانی که دوران نقاهت تان به پایان نرسیده و قادر به حرکت کامل نیستید از رانندگی پرهیز کنید.
  12. هنگام خواب زیر سر و زانویتان از بالش استفاده کنید تا فشار کمتری به شکمتان وارد شود.
  13. برای جلوگیری از عفونت ها و جوش خوردن بهتر شکمتان لازم است از یک تا دو ماه از رفتن به استخر و درون وان خودداری کنید.
  14. به صورت روزانه زخم هایتان را بررسی کنید و در صورت مشاهده علائم عفونت فورا به پزشکتان اطلاع دهید.

نکات لازم برای عمل زیبایی شکم

جراحی زیبایی شکم
  1. پس از اتمام عمل محل برش بخیه و پانسمان می شود.
  2. جراح ممکن است از یک باند الاستیک یا لباس فشرده سازی استفاده کند.
  3. تمامی توصیه های پزشک را به خوبی به یاد داشته باشید تا از عوارض احتمالی جلوگیری کنید.
  4. در زمان انجام جراحی شکم، عضلات عمودی شکم سفت می شوند؛ در صورتی که قصد بارداری دارید بهتر است انجام این عمل را به 6 ماه پس از گذراندن دوران بارداریتان موکول کنید. چرا که در دوران بارداری مجدد این عضلات از یکدیگر جدا می شوند.
  5. تمامی آزمایشات تجویز شده توسط پزشکتان را انجام دهید و در روز عملتان همراه داشته باشید.
  6. در روز عمل لازم است به مدت 8 ساعت ناشتا باشید و از مصرف آب و غذا خودداری کنید.
  7. پس از انجام عمل نحوه مراقبت و نکاتی که لازم است رعایت کنید را از پزشک جویا شوید.

چه کسانی کاندید مناسب برای عمل نیستند

  1. بانوانی که در سال آینده تصمیم به بارداری دارند.
  2. افرادی که دارای اضافه وزن بسیار بالایی هستند.
  3. اشخاصی که پوست های حساسی دارند و احتمال تولید گوشت اضافه در ناحیه زخم در آن ها شایع است.

هزینه جراحی زیبایی شکم

افراد زیباجویی که به هر دلیلی تصمیم به انجام جراحی زیبایی شکم دارند؛ لازم است به پزشک مراجعه کرده نیازهای خود را برای پزشک بیان کنند. در صورتی که تصمیم جدی برای انجام جراحی دارید تحت آزمایش ها و معاینات دقیق تری قرار خواهید گرفت و پس از بررسی عوامل مختلف و روش جراحی پزشک جراح هزینه جراحی را برایتان بیان خواهد کرد. اما به طور کلی از جمله عوامل موثر در هزینه جراحی می توان به: تجربه و سابقه پزشک جراح، روش جراحی، موقعیت جغرافیایی و دیگر عوامل مختلف اشاره کرد.

جراحی زیبایی شکم در مشهد

همانطور که می دانید امروزه مشهد تبدیل به قطب زیبایی کشور شده است و امروزه می توان کلینیک های متعدد و مختلفی را در سطح شهر مشاهده کرد؛ اگر قصد جراحی زیبایی شکمتان را دارید می توانید با مراجعه حضوری به مراکز، جست و جو در بستر اینترنت و یا پرس و جو از دوستان و آشنایانتان پزشک مورد نظرتان را پیدا کنید.

در زمینه جراحی زیبایی شکم کلینیک زیبایی دکتر طالب زاده به عنوان یکی از بهترین کلینیک های زیبایی مشهد با سال ها سابقه خدماتی چون ابدومینوپلاستی، لیپوساکشن، ماموپلاستی، پروتز سینه، بلفاروپلاستی و غیره را به زیبا جویان از کشور های مختلف ارائه می دهد.

سوالات متداول

آیا جراحی شکم درد دارد؟

این جراحی با بیهوشی انجام می شود و قاعدتا در زمان جراحی چیزی متوجه نخواهید شد و دردی را متحمل نمی شوید. اما پس از جراحی به دلیل ایجاد برش ها درد به سراغتان خواهد آمد اما نگران نباشید با استفاده از مسکن می توانید دردتان را کنترل کنید.

آیا پس از جراحی جای زخم و یا برش ماندگار خواهد بود؟

جراح شما باید از تبحر بالایی بهره مند باشد؛ چرا که جای جراحت از روی بدنتان حذف نخواهد شد اما پزشکتان می تواند با ظرافت خاصی بخیه هایتان را بزند تا کمترین جای زخم روی بدنتان قابل مشاهده باشد.

آیا می توان پس از عمل سزارین آبدومینوپلاستی انجام داد؟

خیر این امکان وجود ندارد و حداقل باید 6 ماه از سزارینتان گذشته باشد تا بتوانید تحت عمل آبدومینوپلاستی قرار بگیرید.

عمل شکم و پهلو چقدر زمان می برد؟

در روز عمل باید برنامه ریزی کنید و عملتان بین 1 الی 2 ساعت طول خواهد کشید؛ اما شما بین 3 الی 4 ساعت را در بیمارستان خواهید بود تا کارهای دیگر از جمله بررسی وضعیتتان، بیهوش شدن، آماده شدن برای رفتن از بیمارستان و غیره انجام شود. ضمن اینکه پرونده سازی نیز روند طولانی بوده و زمانبر خواهد بود.

پس از عمل چه انتظاری باید داشته باشیم؟

پس از عمل به مدت 2 هفته نیاز به مرخصی دارید تا بخیه هایتان کمی جوش بخورد و بتوانید بنشینید و بعد از دو هفته می توانید بایستید و یا به کارهای دیگرتان بپردازید. شما به مدت یک هفته لوله تخلیه دارید و به مدت 6 هفته پس از جراحی نیز از لباس های فشاری استفاده خواهید کرد.

مدت زمان استفاده از گن چقدر است؟

در اکثر بیماران برداشتن پوست همزمان با تخلیه چربی ها انجام می شود. بسته به نوع عملتان پزشک استفاده از گن را بین سه هفته الی دو ماه برایتان تجویز می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا