Uncategorized

راه های کاهش ترک های پوستی یا استریا

ترک های پوستی قسمتی طبیعی از رشد بدن افراد بوده که در اثر عوامل مختلف در ابعاد و اندازه های مختلف بر روی بدنشان نمایان می شود. اگر شما نیز بر روی بدن و شکمتان دچار ترک پوستی شده اید با ما همراه باشید تا تمامی موارد را از علائم، راه های پیشگیری و راه های درمان پزشکی و طبیعی این عارضه را برایتان به صورت مفصل توضیح دهیم تا بتوانید به سادگی در منزل نسبت به زیبا سازی اندام های خود اقدام کنید.

فهرست مطالب

ترک پوست یا استریا چیست؟

ترک های پوستی که امروزه به نام استریا شناخته می شود معمولا در دو رنگ سفید و قرمز بر روی برخی از نقاط بدن مشاهده می شود. در ابتدا این خطوط به رنگ قرمز رنگ هستند و در اثر مرور زمان به رنگ سفید تغییر می کنند؛ در صورتی که فورا نسبت به درمان این خطوط قرمز اقدام نکنید به مرور خطوط سفید شده و دیگر نمی توانید این خطوط را به راحتی درمان کنید.

برخی از تغییرات ناگهانی مانند افزایش وزن سبب کشیدگی و پارگی الاستین و کلاژن پوست می شود؛ همانطور که می دانید کلاژن یکی از پروتئین های مفید و لازم برای بدن بوده که به افزایش خاصیت کشسانی پوست کمک کرده و از پیری زودرس و افتادگی آن جلوگیری می کند. در صورتی که پوست بدنتان میزان لازم از این پروتئین را نداشته باشد تغییرات سبب پاره شدن و ترک خوردن پوستتان خواهد شد. از جمله مهم ترین و شایع ترین ترک ها بر روی شکم، ران، باسن، لگن، بازوها، کمر و سینه قابل مشاهده می باشد.

اگر بخواهیم به زبان ساده تر نیز بگوییم زمانی که مواد مغذی راهشان، در رگ های خونی زیر پوست مسدود می شود این ترک ها ایجاد شده و می توانند در تمامی اجزا بدن مانند: لب، دست، پا، شکم و کمر دیده شوند.

انواع ترک های پوست

ترک شکم

ترک های پوستی انواع مختلفی دارد اما به صورت کلی شامل دو دسته زیر می شوند:

  1. ترک های رنگی: این ترک ها به دلیل کشیدگی بیش از حد پوست در مناطق خاصی از بدن ایجاد می شود که معمولا رنگ آن ها نیز به صورت بنفش یا قرمز رنگ هستند که با گذر زمان به رنگ صورتی تغییر می کنند. این ترک ها در اثر تغییرات هورمونی، اضافه وزن شدید و بارداری ایجاد شده و برای درمان آن ها نیز می توانید به سراغ لیزر، میکرونیدلینگ، استفاده از کرم های حاوی ویتامین E و غیره بروید.
  2. ترک های عمقی: به دلیل شکستگی در الیاف پوست و کاهش کلاژن پوست ایجاد شده و بیشتر می توانید این ترک ها را در نواحی بدن که پوست نازک تری دارد مانند: زیر چشم، سینه، ران و غیره مشاهده کنید. این ترک ها در ابتدا به رنگ قرمز و بنفش بوده که با گذر زمان به رنگ سفید تغییر می کند. برای رفع این ترک ها بهتر است در همان ابتدا که متوجه آن ها شده اید نسبت به درمانشان با استفاده از کمک کرم و محصولات مرطوب کننده و تقویت کننده کلاژن پوست اقدام کنید در غیر این صورت نیاز است برای رفع ترک های سفید پوستتان با لیزر و میکرونیدلینگ اقدام کنید.

دلایل ایجاد ترک های پوستی

امروزه اکثر افراد دچار اضافه وزن هستند و همین فرایند چاق شدن می تواند احتمال ایجاد ترک های پوستی را در افراد افزایش داده و در صورت عدم توجه به آن بیشتر و بیشتر شود. در این قسمت قصد داریم عوامل و دلایل ایجاد ترک های پوستی را برایتان بیان کنیم تا بدین صورت آگاهی لازم را نسبت به ایجاد شدن این ترک ها داشته باشید و بدین صورت بتوانید در مواقع لزوم نسبت به پیشگیری از آن اقدام کنید.

  1. اگزما: اگزما یک بیماری پوستی است که سبب قرمزی، تاول، پوسته پوسته شدن و خارش پوست می شود. این قرمزی و خارش می تواند در اکثر نقاط بدن دیده شود.
  2. پسوریازیس: این عارضه نوعی اختلال در سیستم ایمنی بدن است که سبب افزایش رشد سلول های پوستی شده و فرآیند آغاز آن نیز به صورت پوسته پوسته شدن پوست مشاهده شود.
  3. دیابت نوروپاتی: دیابت نوع 1 و 2 می تواند منجر به نوروپاتی دیابتی شده و در این بیماری بدن قادر به کنترل رطوبت پوست نبوده و بدین صورت با خشکی و ترک خوردگی رو‌به‌رو خواهید شد.
  4. تغییرات هورمونی: در صورتی که هورمون هایتان دچار اختلال شده باشد به مرور روی پوستتان ترک پوستی مشاهده خواهید کرد.
  5. کورتیکواستروئید: به گروهی از داروهایی که برای کاهش التهاب و التیام بافت های بدن به کار می رود و در صورت استفاده مداوم سبب خشک شدن پوست و ایجاد ترک های پوستی می شود.
  6. جهش های رشدی: (دوران بلوغ)
  7. خشکی بیش از حد پوست: برخی عوامل مانند: سردی هوا، داروها، مصرف داروهای شیمیایی، رطوبت بیش از حد و غیره سبب خشکی پوست می شود.
  8. کاهش یا افزایش وزن فوری
  9. بارداری: بارداری با افزایش وزن روبه‌رو است و در صورتی که در این دوران از روغن های مناسب استفاده نکنید با ترک های شکم مواجه خواهید شد.

چگونه ترک های پوست بدنمان را از بین ببریم؟

اگر شما هم از داشتن این خطوط روی بدنتان رنج می برید و به دنبال بهترین راه ها برای حذف خطوط و ترک های بدنتان می گردید این قسمت مقاله را از دست ندهید. چرا که در این قسمت مقاله قصد داریم شما را با بهترین روش های پزشکی و خانگی رفع ترک بدن آشنا کنیم تا بدین صورت اعتماد به نفستان نیز بالا برود.

درمان ترک های بدن به روش پزشکی

در صورتی که زمان زیادی از پیدایش این خطوط روی بدنتان می گذرد دیگر روش خانی تاثیر به سزایی نداشته و بهتر است به سراغ درمان های پزشکی آن بروید و یا اگر مراسم عروسی و تولدی را پیش و رو دارید و قصد دارید در کمترین زمان ممکن این خطوط را از بین ببرید لازم است از روش های پزشکی استفاده کنید تا خیلی زود این خطوط رفع شوند. برخی از راه های درمان ترک بدن شامل موارد زیر می شود:

1. درمان های موضعی

ترک های پوستی

استفاده از کرم و پماد های مختلف یکی از راه های فوق العاده ارزان قیمت با تاثیر گذاری فوق العاده بالایی است و امروزه می توانید کرم های مختلف و گوناگونی را از داروخانه ها و فروشگاه های کالا بهداشتی تهیه کنید. اما لازم به ذکر است برای تاثیر گذاری بیشتر باید به صورت متداول و روزانه استفاده کنید تا به حذف حد زیادی از ترک های بدنتان منجر شود.

2. لایه برداری پوست

یکی دیگر از راه های حذف ترک های پوستی به روش پزشکی لایه برداری پوست بوده و بدین صورت لایه ها و سلول های مرده پوست حذف شده و مجدد سلول های جدید رشد می کنند؛ امروزه می توانید لایه بردارهای متفاوت و مختلفی را در بازار مشاهده کنید اما بهتر است خودتان در منزل نسبت به تهیه این اسکراب ها اقدام کنید تا بدین صورت متناسب با نوع پوستتان از بهترین محصول استفاده کنید. البته لازم به ذکر است در استفاده از این محصول نباید زیاده روی کنید.

3. میکرودرمی

این روش درمانی یک روش کم تهاجمی بوده و به منظور اثر بخشی بیشتر باید در چند جلسه به پزشک مراجعه کنید؛ این تعداد جلسات بسته به نوع ترک پوستی، عمق و عمر آن است و در هر فرد متفاوت بوده که در اولین نوبت مراجعه به پزشک تعیین می شود. در این روش سلول های مرده جدا شده و پس از چند جلسه متوجه کاهش ترک های پوستی بدنتان خواهید شد.

4. میکرونیدلینگ

برای رفع ترک های پوستی می توانید میکرونیدلینگ کنید، میکرونیدلینگ لایه درمیش پوست را هدف قرار داده که لایه میانی پوست و محل ایجاد ترک های پوستی است. این روش درمانی بدین صورت است، که با سوزن های ریزی سطح پوست را سوراخ می کنند تا بدین صورت کلاژن ترشح شده و منجر به بازسازی پوست شوند. این سوزن ها در حد میکروسکوپی ریز هستند و خیالتان راحت باشد منجر به خونریزی نخواهد شد.

ترک پوستی

5. لیزر درمانی

یکی دیگر از روش های معمول برای رفع ترک های بدن لیزر درمانی است؛ در این روش نور لیزر به سطح پوست نفوذ کرده و سبب بازسازی مجدد پوست می شود و جالب است بدانید نور لیزر سبب تحریک پوست اطراف ترک ها شده و بدین صورت سرعت بهبودی و ترمیم پوستتان تسریع می شود.

6. حراجی زیبایی

اگر از هر راه درمانی استفاده کرده اید و نتیجه دلخواهتان حاصل نشده می توانید از روش های جراحی زیبایی شکم استفاده کنید اما توجه داشته باشید این روش از دیگر روش ها هزینه بیشتری داشته اما نتیجه دلخواه و مطلوبتان را مشاهده خواهید کرد. یکی از جراحی های زیبایی که منجر به رفع ترک های بدن می شود عمل ابدومینوپلاستی است. این روش جراحی نه تنها ترک های پوستی را حذف می کند بلکه می توانید به همراه رفع ترک ها پوست بدنتان را بکشید و چربی اضافه آن را خارج کنید تا به اندام و وزن دلخواهتان برسید.

7. کربوکسی تراپی

یک دیگر از راه های کاهش ترک های پوستی می توان به کربوکسی تراپی اشاره کرد؛ در این روش گاز دی اکسید کربن با استفاده از سوزن مزوتراپی به زیر پوست تزریق می شود و سبب بالا بردن گردش خون در ناحیه مورد نظر می شود. با افزایش گردش خون و میزان اکسیژن خون، سلول ها کلاژن بیشتری می سازند و در نهایت ترک های پوستی تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می کند. تعداد جلسات درمانی این روش بسته به صلاح دید پزشک بر اساس عمق، رنگ و میزان ترک های پوستیتان است.

درمان ترک های پوستی در منزل

حذف ترک های پوستی که به رنگ سفید در آمده اند کار بسیار سخت و دشواری است اما در صورتی که قصد جدی داشته باشید می توانید با چند ترفند و استفاده از چند ماده اولیه به سادگی در منزل نسبت به رفع این ترک ها اقدام کنید. برخی از راه های حذف ترک های بدن در منزل شامل موارد زیر است:

1. استفاده از ویتامین E

همانطور که می دانید اصلی ترین ویتامین برای بهبود پوست ویتامین E است؛ در صورتی که تحت رژیم غذایی هستید پیشنهاد می شود از مصرف قرص ویتامین E غافل نمانید. ضمن اینکه می توانید چند قرص آن را برداشته محتویات آن را روی بدنتان بزنید و ماساژ دهید تا بدین صورت جذب پوستتان شود.

2. درمان ترک بدن با سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ منبع اسید آمینه و پروتئین بوده و بدین صورت می توانید از آن برای تهیه انواع ماسک استفاده کنید و آن را بر روی نواحی مورد نظر ماساژ دهید تا با خواص فوق العاده ای که دارد سبب بازسازی پوست بدنتان شود.

3. درمان ترک شکم با آب سیب زمینی

خواص آب سیب زمینی

سیب زمینی خاصیت روشن کنندگی دارد و می تواند سبب از بین رفتن لک های بدنتان شود. برای استفاده از این ماده غذایی می توانید آن را رنده کرده و سپس آب آن را توسط پنبه بر روی خطوط بدنتان ماساژ دهید و پس از 20 دقیقه بدنتان را آبکشی کنید.

4. درمان ترک های بدن با دوش آب سرد

هنگامی که به حمام رفته اید جریان آب را از گرم به سرد تغییر دهید؛ این تغییر دما می تواند به عنوان عامل از بین بردن ترک ها و خطوط بدنتان موثر باشد.

5. درمان ترک های شکم با ورزش کردن

ورزش کردن سبب تنفس بهتر پوست و افزایش گردش خون می شود؛ در این حالت پوست کشیده و سفت شده و بدین صورت کم کم ترک های پوستی رفع می شود. بنابراین اگر به دنبال یک راه برای بازسازی پوستتان هستید از ورزش کردن غافل نمانید.

6. درمان ترک های پوستی با لایه برداری

شکر یک لایه بردار و اسکراب قوی است که تمامی افراد می توانند از آن استفاده کرده و ظاهر زیبایی را برای بدن خود به ارمغان بیاورند. به شما پیشنهاد می کنیم از اسکراب شکر و روغن های طبیعی استفاده کنید تا شاهد نتایج بی نظیر و خارق العاده آن بر روی بدنتان باشید.

کلام آخر و نتیجه گیری

در صورتی که روی بدنتان ترک ها و خطوط مختلفی را مشاهده می کنید بهتر است تا هنوز اولش است نسبت به درمان آن اقدام کنید. همانطور که می دانید این ترک ها در ابتدا که بر روی بدن ظاهر می شوند به راحتی با استفاده از روش های خانگی قابل حذف شدن هستند اما به مرور زمان سخت تر و عمیق تر می شوند. امیدواریم از این مقاله اطلاعات لازم را کسب کرده باشید.

سوالات متداول

نحوه جلوگیری از ترک های پوستی پس از لاغری به چه صورتی است؟

مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C و E، استفاده منظم و مرتب از کرم ها، روغن ها و مرطوب کنندهای پوست توصیه می شود.

ترک و پارگی پوست باسن را چگونه درمان می شود؟

استفاده از کرم ها، لوسیون، لیزر درمانی و درمان های میکرونیدلینگ یا مزوتراپی در پارگی پوست ران و باسن موثر است.

کاموفلاژ ترک پوستی چیست؟

کاموفلاژ به روشی گفته می شود که با استفاده از محصولات گریم و آرایشی ضد آب ترک های پوستی پوشانده می شود و به میزان کمی قابل مشاهده خواهد بود.

آیا می توان با ورزش ترک های پوستی را درمان کرد؟

ورزش می تواند سبب تقویت عضلات بدنتان شود و جریان خونتان را به حرکت درآورد در نتیجه پوستتان شاداب شده و در کنار ورزش کردن می توانید از روغن های گیاهی مناسب برای بهبود ظاهر پوستتان استفاده کنید تا بدین صورت در بازسازی پوست بدنتان نقش داشته باشد.

بانوان باردار چگونه خود را از دست این خطوط خلاص کنند؟

همانطور که می دانید پیشگیری بهتر از درمان است؛ بنابراین شما باید از ابتدای بارداریتان از لوسیون ها و روغن های طبیعی بدن استفاده کنید تا انعطاف پذیری پوستتان تقویت شده و بدین صورت ترک ایجاد نشود. می توانید به منظور اثربخشی بیشتر از لوسیون های مخصوص بارداری استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا