Uncategorized

هماتوم چیست و چگونه درمان می شود؟

هماتوم می تواند در انواع مختلفی از جمله هماتوم زیر پوستی (اکیموز)، هماتوم عضلانی و هماتوم داخل مفصلی (همارتروز) ایجاد شود که هر کدام روش های درمان مخصوص به خود را دارند. درمان هماتوم بر اساس نوع، محل و میزان پیشرفت آن تعیین شده و برای بهبودی نیز گاها نیاز به استراحت، یخ بندی، فشار موضعی، تجویز داروهای ضد التهاب و در موارد شدیدتر، آسپیراسیون یا جراحی برای تخلیه خون باشد، پیگیری دقیق پزشکی و انجام دستورات درمانی برای بهبود هماتوم بسیار مهم است. بنابراین اگر شما هم قصد دارید بیشتر درباره این عارضه بیشتر بدانید لازم است تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا تمامی راه های تشخیص، درمان و علت آن ها را در کنار یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم؛ با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

به نشت خون از رگ در بافت های مجاور هماتوم می گویند؛ این عارضه معمولا با پارگی و شکستگی عروق خونی ناشی از آسیب یا عمل جراحی بر روی بدن ایجاد شده و در صورتی که با تورم، تغییر رنگ شدید یا داغ پوست همراه بود لازم است نسبت به درمان و مشورت با پزشک متخصص خود اقدام کنید. این عارضه نیز دارای انواع مختلفی بوده که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت تا بدین صورت اطلاعات کافی داشته باشید.

انواع هماتوم
  1. هماتوم زیر پوستی: این نوع هماتوم در لایه زیر پوست ایجاد می شود و از جمله علائم آن شامل یک لکه ی آبی، بنفش یا زرد رنگ روی پوست است. علت به وجود آمدن آن معمولاً ضربه یا آسیب به رگ‌های خونی زیر پوست است که گاها در زیر ناخن هایتان نیز مشاهده کرده اید.
  2. هماتوم داخل عضلانی: این نوع هماتوم در داخل عضلات ایجاد می‌شود و علائم آن شامل درد، ورم و محدودیت حرکتی در ناحیه آسیب دیده است، علت آن نیز معمولاً ضربه یا کشیدگی عضله است.
  3. هماتوم داخل مفصلی (همارتروز): این نوع هماتوم در داخل فضای مفصلی ایجاد می شود. علائم آن شامل درد، ورم و محدودیت حرکتی در ناحیه مفصل است.
  4. هماتوم داخل اندامی: این نوع هماتوم در داخل اندام‌های داخلی بدن مانند مغز، شکم (پس از عمل تامی تاک) یا قفسه سینه ایجاد می شود، علائم آن به محل و میزان خونریزی بستگی دارد و می‌تواند شامل درد، ورم، تغییر در عملکرد اندام و حتی خطر حیات باشد. علت آن معمولاً آسیب یا ضربه شدید به اندام داخلی است.
  5. داخل جمجعه: یکی از خطرناک ترین های هماتوم می توان به هماتوم داخل جمجمه اشاره کرد؛ همانطور که می دانید جمجمه یک محفظه محصور بوده و هر ماده ای که فضا را اشغال کند می تواند سبب ایجاد فشار در آن ناحیه داشته باشد و سبب تغییر عملکرد مغز شود.
  6. گوش: این عارضه بین پوست بالای گوش و غضروف گوش، معمولا در ورزشکاران و کشتی گیران دیده می شود.
  7. تیغه بینی: معمولا پس از شکستگی بینی کبودی مشاهده خواهید کرد و در صورتی که نسبت به درمان آن اقدام نکنید با مشکلات دیگری مواجه خواهید شد.
  8. کبدی: این عارضه مشابه یک توده غیر سرطانی بوده که تشکیل شده از عروق خونی گره خورده می باشد؛ این توده یکی از عارضه های شایع کبد است و به صورت میانگین می توان گفت حدود 20 درصد جمعیت جهان را در گیر کرده است.
  9. طحال: این عارضه در طحال ظاهر می شود.

همانطور که می دانید 90 درصد عمل های جراحی با خونریزی و ضربه به بافت بدن ایجاد می شود؛ حال اگر پزشک از روش و ابزار مناسب و مدرن استفاده کند می تواند این فرایند خونریزی را تا حد بسیار زیادی کنترل کند. به صورت کلی عدم استفاده از روش های مدرن و به روز سبب افزایش احتمال خونریزی و هماتوم شده و بدین صورت می تواند فرایند بهبودی و نقاهت تان را طولانی مدت کند.

یکی از بهترین پزشکان می توان به دکتر حسن طالب زاده فاروجی متخصص جراحی جنرال، پلاستیک و ترمیمی دارای بورد تخصصی ناسیونال اشاره کرد این پزشک دارای گواهینامه تخصصی به صورت حرفه ای در دوره های جراحی ابدومینوپلاستی، ماموپلاستی پیکرتراشی و پروتز سینه و سایر اعمال جراحی زیبایی می باشند. ایشان با سابقه بالای ۱۲ سال در حیطه جراحی های زیبایی در مشهد در حال فعالیت هستند.

امروزه پزشکان پس از تحقیقات و آزمایشات متعدد متوجه شده اند که برخی بیماری ها در ایجاد شدن این عارضه دخیل هستند و به مرور بند آمدن خونریزی بدن را به تعویق می اندازند؛ این گروه بیماران لازم است قبل از جراحی تحت نظر باشند و آزمایشات خود را جدی بگیرند تا خدایی نکرده عارضه ای برایشان به وجود نیاید. برخی از این بیماری ها شامل: سرطان خون، بیماری های مزمن کبدی، بیماری های خونی مانند هموفیلی، تعداد پلاکت های خون پایین و غیره می شود.

در این قسمت باید به شما بگوییم هیچ راه صد در صدی برای تشخیص این عارضه وجود ندارد اما انجام یک سری آزمایشات به شما در این امر کمک خواهند کرد. برخی از این آزمایشات که می توانند وجود هماتوم را تشخیص دهند شامل: سی تی اسکن، آزمایش کبد، پانل انعقادی، پانل متبولیک، ام آر آی، معاینه جسمی، ارائه سابقه پزشکی بیماری و آزمایش شمارش کامل خون می شود.

هماتوم

برخی داروها متعقد کننده خون هستند و استعداد خونریزی حین و پس از عمل را افزایش می دهند؛ برخی از این مواد دارویی و خوراکی شامل موارد زیر می شود:

  1. مواد دارویی: مصرف مسکن های خانواده دیکنوفناک، بروفن، ویتامین E، آسپرین، دی پیریدامول
  2. مصرف مواد خوراکی: زردچوبه، چای سبز، تخم کتان، زنجبیل، ترکیبات خوراکی سیر
هماتوم

امروزه روش های موثر خانگی و پزشکی برای درمان هماتوم و آمبولی شناخته شده است که در ادامه قصد داریم آن ها را برایتان معرفی و آموزش دهیم تا بدین صورت بتوانید به سادگی دوره نقاهت تان را کوتاه تر کنید.

  1. کمپرس سرد: چند ساعت پس از عمل کمپرس سرد تاثیر به سزایی در کاهش این عارضه و کبودی هایتان خواهد داشت؛ سرما باعث انقباض رگ های خونی شده و همین موضوع سبب مهار خونریزی بدنتان خواهد شد. البته به شرطی که پس از جراحی شرایط استفاده از کمپرس سرد را داشته باشید به عنوان مثال در رینوپلاستی، جراحی پلک، لیفت صورت و غیره قابلیت استفاده از کمپرس سرد را دارید اما در جراحی های شکم و ایمپلنت سینه به هیچ عنوان استفاده از کمپرس سرد توصیه نمی شود.
  2. کمپرس گرم و ماساژ: معمولا پس از عمل جراحی کبودی های ریز و خونمردگی های ظریف در بدن قابل مشاهده است؛ با توجه به صلاح دید پزشکتان می توانید از کمپرس گرم و ماساژ استفاده کنید تا نسبت به رفع این کبودی های اقدامات مفیدی انجام داده باشید.
  3. داروهای کمکی: روغن کامفره و آرنیکا برای رفع ورم و کبودی بسیار مناسب بوده و توصیه می شود؛ ضمن اینکه استفاده از قرص آناهیل که حاوی عصاره آناناس است نیز برای بهبودی پس از برخی عمل ها توسط پزشک تجویز می شود.

بسته به شرایط هر فرد این مقدار می تواند متفاوت باشد؛ زمانی که ضربه محکمی به یکی از اعضای بدنتان وارد می شود رگ ها آسیب دیده و خون خارج شده بین عضلاتتان پخش می شود. در این فضاها جای خیلی کمی وجود دارد و جالب است بدانید سیستم دفاعی بدن به صورت خودکار تلاش می کند تا جلوی خونریزیتان را بگیرد. حال تصور کنید به یکی از اعضای بدنتان مانند طحال ضربه ای وارد شود. در این زمان خون وارد فضای شکمتان می شود، از آنجایی که این فضا بسیار بزرگ است می تواند تا چندین لیتر خون را درون خود جای دهد.

آیا هماتوم در جراحی زیبایی صورت خطرناک است؟

به صورت معمول در جراحی زیبایی صورت این عارضه مشاهده نمی شود؛ اما پیشنهاد می شود در صورت مشاهده از پزشکتان مشورت بگیرید تا نسبت به درمان آن اقدام کرده باشید.

هماتوم بزرگ اگر تخلیه نشود چه می شود؟

گاها این عارضه در ابعاد بزرگ نیز نیاز به تخلیه نداشته و به مرور جذب خواهد شد؛ اما باید دوران نقاهت طولانی تری را همراه با درد پشت سر بگذارید.

آیا هماتوم خطرناک است؟

میزان خطر به ابعاد و محل ایجاد این عارضه بستگی دارد؛ به عنوان مثال اگر به سرتان ضربه خورده باشد این عارضه می تواند برایتان خطرساز باشد اما خونریزی زانو هیچ خطری برایتان ندارد.

آیا هماتوم های بعد از عمل می تواند برای افراد خطرساز شود؟

به صورت معمول هماتوم های بزرگ پس از عمل باید فورا تخلیه شوند اما ابعاد های کوچک تا متوسط این عارضه خطری نداشته و به صورت کلی در صورتی که پس از عمل این عارضه به صورت دردناک به سراغتان آمده بهتراست با پزشکتان مشورت کنید و راه درمان آن را جویا شوید.

پس از جراحی پلک هماتوم خطرناک است؟

به صورت معمول این عارضه پس از لیفت صورت و بلفاروپلاستی حتی در اندازه های کوچک می تواند خطرساز شود؛ بهتر است پس از مشاهده پزشک خود را مطلع سازید تا بدین صورت خیال خودتان نیز راحت تر شود.

آیا قرص آناناس در درمان این عارضه موثر است؟

مصرف این قرص از نظر پزشکان اهمیت چندانی ندارد اما این قرص توسط سازمان غذا و دارو به تایید رسیده است و اکثر افرادی که از این قرص استفاده کرده اند رضایت کامل داشته اند و از نتیجه مصرف قرص رضایت کامل داشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا