ماموپلاستی

برای مشاهده نمونه کارها کلیک کنید

عمل ماموپلاستی چیست؟ آشنایی با مراحل، عوارض، کاربرد ها و هزینه ها

امروزه یکی از پر طرفدارترین و رایج ترین عمل های زیبایی، عمل ماموپلاستی است که بیشترین میزان رضایتمندی را در میان بیمارانی که تحت عمل قرار گرفته اند، دارد. بزرگی سینه در افراد مبتلا به این مشکل، موجب بروز برخی اختلالات مانند درد گردن، درد شانه و کمر شده و محدودیت های عملکردی و فعالیتی فراوانی نیز برای آن ها به وجود می آورد. از این رو می توان گفت، انجام عمل ماموپلاستی علاوه بر جنبه زیبایی، در اغلب اوقات جنبه درمانی نیز داشته و با پیشرفت علم و تکنولوژی، امکان بازسازی و تغییر سایز سینه ها به طور کاملا طبیعی وجود دارد. در این مطلب، شما را با نحوه انجام این جراحی، عوارض، مزایا و مراقبت های قبل و بعد از عمل ماموپلاستی آشنا خواهیم کرد.

ماموپلاستی چیست؟

ماموپلاستی، نوعی اصطلاح تخصصی در جراحی پلاستیک، برای انواع عمل های جراحی زیبایی سینه است. هدف از انجام ماموپلاستی، تغییر سایز و تغییر فرم پستان ها به منظور ایجاد زیبایی در سینه ها می باشد. علاوه بر این، در مواردی که افراد دچار افتادگی سینه ها یا عدم تقارن بوده و یا در اثر بیماری سرطان سینه، مجبور به انجام عمل برداشتن سینه ها شده باشند، از ماموپلاستی برای بازسازی پستان ها استفاده خواهد شد. در طول این فرآیند، بخشی از بافت چربی، پوست و غدد موجود در سینه ها برداشته شده و در نهایت، تغییر و کاهش سایز در ظاهر سینه ها ایجاد خواهد شد.

جراحی ماموپلاستی چگونه انجام می شود؟

فرآیند انجام عمل ماموپلاستی، دارای مراحل مختلف و مهمی بوده که در ادامه، هر کدام را بررسی خواهیم کرد:

1. انجام بیهوشی

اولین مرحله در ماموپلاستی، انجام بیهوشی در بیمار است که به دلیل روند تهاجمی این جراحی، بهتر است بیمار تحت بیهوشی عمومی یا تزریق داخل وریدی مواد بیهوشی قرار گیرد. در اغلب موارد، انتخاب نوع بیهوشی مناسب برای بیمار، در طی جلسات مشاوره قبل از عمل ماموپلاستی، تعیین و به بیمار گفته خواهد شد.

2. ایجاد برش های لازم

دومین مرحله در ماموپلاستی، ایجاد برش های لازم برای این نوع جراحی است که برخی از رایج ترین برش هادر جراحی های زیبایی سینه، شامل موارد زیر است:

• برش در خط چین زیر سینه که در این نوع برش، فضای بیشتری در دسترس جراح برای گذاشتن ایمپلنت قرار خواهد گرفت.
  • برش در ناحیه پری آرئولا که اغلب به دلیل رنگدانه های طبیعی دور نوک سینه، جای زخم ها محو شده و در اغلب موارد، برای بزرگ سازی سینه ها یا لیفت سینه از آن استفاده می شود.
  • برش در ناحیه زیر بغل که برای قرار دادن ایمپلنت در جراحی پروتز سینه ایجاد شده و از همان قسمت، ایمپلنت مورد نظر را با دوربین و ابزار جراحی در زیر پوست بیمار قرار می دهند.
  • برش در ناحیه ناف که از این طریق، ایمپلنت ها در زیر پوست قرار داده شده و به طرف سینه جابجا خواهند شد. جای بخیه در این نوع برش ها نیز زیاد مشخص نبوده و تنها اسکار کوچکی در ناحیه ناف قابل مشاهده است.

3. برداشتن یا بریدن بافت و چربی اضافی

سومین مرحله در ماموپلاستی، برداشتن بافت و چربی اضافی در سینه است. انجام این کار، اغلب به کمک تیغ جراحی یا کاتر حرارتی بوده و برای ایجاد شکل صاف و کشیده، پوست اضافی نیز برداشته خواهد شد. در اغلب موارد به دلیل بزرگی سینه، نوک سینه به سمت پایین افتادگی پیدا کرده که در این شرایط، در طی عمل به موقعیت بالاتری منتقل خواهد شد. نکته مهم در این مرحله این است که، در صورتی که بافت سینه به دلیل تجمع چربی دچار افزایش سایز و بزرگی شده باشد، می توان با روش لیپوساکشن، این چربی ها را خارج نمود. در غیر این صورت و به دلیل وجود بافت فیبروز سینه، استفاده از تیغ های مخصوص جراحی لازم می باشد.

4. بستن برش ها با بخیه

آخرین مرحله در عمل ماموپلاستی، بستن برش های ایجاد شده با بخیه است. در این مرحله، لبه پوست های باقی مانده به سمت هم کشیده شده و به کمک بخیه های محکم و ظریف، به هم متصل می شوند. علاوه بر این، بافت داخلی سینه ها نیز با بخیه به هم متصل شده و سایر برش ها نیز پس از بخیه شدن، پانسمان خواهند شد. لازم است بدانید، جای این برش ها بر روی سینه باقی مانده و به مرور زمان، کمرنگ تر خواهند شد. در برخی موارد در صورت لزوم، برای تخلیه بهتر ترشحات خونابه ای درون سینه و جلوگیری از تجمع آن ها، از لوله درن آبکشی استفاده خواهد شد.

فواید ماموپلاستی

انجام عمل ماموپلاستی، دارای مزایا و فواید فراوانی بوده که شامل موارد زیر می باشد:

• بهبود ظاهر بدن که یکی از بزرگ ترین مزایای عمل ماموپلاستی بوده و منجر به افزایش اعتماد به نفس در افراد نیز می گردد. انجام این جراحی، اندازه و فرم سینه را بر اساس انتظارات بیمار تغییر داده و موجب رضایتمندی آن ها خواهد شد.
  • رفع مشکلات جسمی مانند گردن درد یا درد های پشت که به دلیل بزرگی سینه و سنگینی آن بر روی این مناطق می باشد.
  • انتخاب آزادانه لباس که در نتیجه تطابق سینه با سایر قسمت های بدن اتفاق افتاده و انتخاب لباس را برای فرد، راحت تر خواهد کرد.
  • لیفت شدن سینه و بازگشت حالت سینه به 15 تا 20 سال قبل.

عوارض ماموپلاستی

عمل ماموپلاستی نیز مانند هر عمل جراحی دیگری، در کنار تمامی فواید و مزایای گفته شده، دارای عوارض و خطرات احتمالی نیز بوده که می توان با رعایت نکات مراقبتی، احتمال بروز اغلب آن ها را کاهش داد. از این رو لازم است افراد، برای انجام عمل ماموپلاستی به پزشک متخصص و مجرب در این زمینه مراجعه نمایند تا با انجام جراحی به روش درست و اصولی، فرم سینه ها را به شکل مطلوب درآورده و رضایت خاطر بیمار را فراهم نماید. برخی از مهم ترین عوارض احتمالی عمل ماموپلاستی، شامل موارد زیر می باشند:

ایجاد جراحات پوستی

یکی از عوارض احتمالی عمل ماموپلاستی، ایجاد برخی جراحات پوستی در بیماران بوده و در برخی موارد نیز ممکن است مشکلات دیگری مانند قرمزی، برجستگی، گوشت اضافه، خارش و غیره، در محل این زخم ها نمایان شوند. بروز هر کدام از این مشکلات، به بدن و نوع پوست بیمار بستگی داشته و لازم است با نظارت پزشک و انجام راهکار های ترمیمی، این جراحات را بهبود بخشید.

ایجاد عفونت

یکی دیگر از عوارض و خطرات احتمالی ماموپلاستی، بروز درد و التهاب همراه با عفونت یا چرک و تجمع مایع در قسمت بخیه می باشد که در این شرایط، جراح، آنتی بیوتیک های مخصوصی را برای بیمار تجویز می کند. در برخی موارد با زیاد بودن مقدار عفونت و التهاب و عدم کنترل توسط آنتی بیوتیک، جراح، مجبور به باز کردن ناحیه جراحی شده است تا اقدام به تخلیه عفونت کند. در مواردی که در انجام ماموپلاستی از پروتز سینه استفاده شده باشد، لازم است در زمان بروز این نوع عوارض، پروتز نیز خارج شده تا مشکلات جدی برای بیمار رخ ندهد.

خونریزی

از دیگر عوارض احتمالی عمل ماموپلاستی، بروز خونریزی در ناحیه جراحی شده بوده که یا به صورت داخلی و یا خارجی می باشد. در صورت بروز این عارضه، لازم است هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کرده تا درمان لازم صورت گیرد. در غیر این صورت با بی توجهی به خونریزی، ممکن است نتیجه جراحی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و در نهایت، مشکلات دیگری مانند عفونت و التهاب رخ دهد.

مراقبت ها و نکات مهم قبل از عمل ماموپلاستی

به طور کلی، به منظور ایجاد نتایج بهتر در هر عمل جراحی، نیاز به انجام برخی نکات و مراقبت ها از سمت بیمار بوده و لازم است آگاهی و اطلاعات خود را از این نکات بالا برده و به جستجو و پرسش برای یافتن نتیجه بهتر در این موارد بپردازند. انجام این موارد در عمل ماموپلاستی نیز به نوعی تضمین کننده فرآیند جراحی بوده و از بروز بسیاری از عوارض احتمالی این جراحی جلوگیری خواهد کرد. برخی از مهم ترین نکات مراقبتی قبل از ماموپلاستی، شامل موارد زیر می باشد:

• لازم است در اولین گام، پزشک جراح متخصص و مجربی را برای انجام عمل ماموپلاستی انتخاب نمایید تا در ایجاد نتیجه بهتر، موفق عمل نماید.
  • لازم است مشاوره قبل از عمل توسط جراح مورد نظر انجام شده تا بیمار، اهداف و تمایلات خود را از انجام عمل ماموپلاستی بیان کند. علاوه بر این، در جلسات مشاوره انجام شده قبل از این جراحی، نیاز به معاینه فیزیکی بافت سینه بیمار نیز بوده و وضعیت پوست و نوع آلاستیسیته آن نیز بررسی خواهد شد.
  • لازم است به مدت دو ماه قبل از انجام جراحی ماموپلاستی، از مصرف سیگار و الکل خودداری شود.
  • انجام برخی از آزمایشات مهم مانند آزمایش خون و عکسبرداری های سینه، الزامی است.
  • لازم است از مصرف دارو هایی مانند ویتامین ای، آسپرین، بروفن و برخی دارو های ضد التهابی، به مدت یک ماه قبل از عمل ماموپلاستی پرهیز شود.
  • 8 ساعت قبل از انجام عمل از خوردن غذا یا مایعات پرهیز شود.
  • لازم است شب قبل از جراحی، بیمار استحمام کند.
  • لازم است در صورت بارداری، حتما پزشک را در جریان گذاشت.
  • در صورت داشتن سابقه خانوادگی سرطان سینه، لازم است به جراح اطلاع داده تا در صورت لزوم، ماموگرافی یا بیوپسی از بافت سینه انجام شود.

مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی

رعایت نکات و مراقبت های لازم پس از عمل نیز در تکمیل مراحل جراحی و تسریع بهبودی و نقاهت در بیمار بسیار موثر و ضروری بوده که لازم است از سمت بیمار انجام شود. برخی از نکات مراقبتی پس از عمل ماموپلاستی، شامل موارد زیر می باشد:

• لازم است بیمار پس از گذشت چند ساعت از عمل و با از بین رفتن آثار بیهوشی، به کمک همراه بلند شده و به منزل مراجعه نماید. هر چند توصیه می شود به دلیل احساس گیجی و سنگینی در روز اول پس از جراحی، همراه در کنار بیمار باشد.
  • لازم است تمامی دارو های تجویز شده از سوی جراح، مطابق با برنامه داده شده مصرف شود.
  • بهتر است در روز های اول پس از جراحی ماموپلاستی، از غذا های نرم و در عین حال مقوی استفاده شود.
  • مصرف سبزیجات و میوه جات مانند آناناس و پرتقال، موجب کوتاه شدن دوره نقاهت در بیماران خواهد شد.
  • لازم است بیمار تا پایان دوره نقاهت، سدیم و نمک را در برنامه غذایی خود نداشته باشد.
  • توصیه می شود محل برش ها و جای بخیه ها، کاملا تمیز و خشک نگه داشته شوند.
  • در صورتی که سینه دچار خشکی پوست شود، می توان از پماد ها و لوسیون های مخصوص برای نرم کردن این ناحیه استفاده کرد. دقت کنید این پماد ها، روی زخم مالیده نشوند.

هزینه عمل ماموپلاستی

به طور کلی، هزینه عمل ماموپلاستی با توجه به عوامل مختلف، متغیر بوده و مواردی مانند نوع تکنیک انتخاب شده توسط جراح یا میزان کاری که قرار است در فرآیند جراحی انجام شود، بر هزینه نهایی موثر می باشند. عوامل دیگری مانند میزان بزرگی سینه ها، لزوم انجام عمل های دیگر در کنار ماموپلاستی، وجود پستان فرعی در زیر بغل و لزوم برداشتن آن، همگی از موارد موثر بر هزینه ماموپلاستی می باشند.

جراحی ماموپلاستی در مشهد

امروزه انجام تمامی خدمات جراحی زیبایی، در سراسر کشور بسیار رایج بوده و همه تیم جراحی از تمام تخصص و مهارت خود، برای ارائه هر چه بهتر و باکیفیت تر این نوع خدمات به بیماران استفاده خواهند کرد. انجام جراحی ماموپلاستی در مشهد نیز، زیر نظر برترین جراحان در این زمینه انجام شده که هدف تمامی آن ها، حفظ سلامتی و رضایت بیماران می باشد. از این رو زیباجویان می توانند برای کسب نتایج بهتر به بهترین کلینیک های زیبایی مشهد مراجعه کنند.

در این خصوص کلینیک زیبایی دکتر حسن طالب زاده یکی از بهترین کلینیک های زیبایی مشهد است. در این کلینیک دکتر حسن طالب زاده با 12 سال سابقه به همراه تیمی مجرب خدماتی چون: پروتز سینه، ماموپلاستی، لیپوساکشن، ابدومینوپلاستی، بلفاروپلاستی، بوکال فت، تزریق چربی و غیره را به زیبا جویان ایرانی و خارجی ارائه می دهد.

1.آیا ماموپلاستی همیشه جنبه زیبایی دارد؟

خیر، به دلیل وجود برخی مشکلات مانند گردن درد، کمر درد و غیره، که ناشی از وجود سینه های بزرگ در برخی بیماران می باشد، می توان گفت انجام ماموپلاستی علاوه بر زیبایی، برای درمان این نوع مشکلات نیز بسیار موثر است.

2. جراحی ماموپلاستی چقدر طول می کشد؟

مدت جراحی ماموپلاستی با توجه به وضعیت بیمار، متغیر بوده و اغلب بین 2 تا 3 ساعت زمان می برد.

3. چه سنی بهترین سن برای انجام عمل ماموپلاستی است؟

انجام این جراحی محدودیت سنی نداشته و تمامی افراد بالای 18 سال، می توانند این عمل را انجام دهند.

4. ماندگاری جراحی ماموپلاستی چقدر است؟

نتایج واقعی ماموپلاستی در حدود 1 سال بعد از جراحی مشخص شده و با رعایت نکات مراقبتی، دقت در تغییرات وزن، افزایش سن و غیره، تا آخر عمر ماندگار بوده و سینه ها دچار افتادگی نخواهند شد.

5. آیا بعد از جراحی ماموپلاستی می توان به نوزاد شیر داد؟

در برخی موارد، به دلیل ایجاد برش در اطراف هاله سینه و یا وجود بافت اضافی در حجم سینه و لزوم برداشتن آن از سوی جراح، در روند شیردهی اختلال ایجاد خواهد شد.