جراحی زیبایی

نحوه خوابیدن بعد از عمل پروتز سینه (بایدها و نبایدها)

امروزه پروتز سینه در بین خانم ها بسیار رایج شده است و خانم های زیادی برای تناسب بیشتر اندام خود اقدام به انجام این عمل زیبایی می کنند. انتخاب جراح متخصص و با تجربه در کنار استفاده از پروتز های با کیفیت می تواند میزان موفقیت و رضایت افراد را افزایش دهد؛ اما همه چیز به اینجا ختم نمی شود. بعد از انجام عمل پروتز سینه باید نکات مهمی را رعایت کنید تا نتیجه عمل رضایت بخش تان باشد؛ به همین دلیل قصد داریم در ادامه مطلب در مورد نحوه درست خوابیدن بعد از عمل پروتز سینه صحبت کنیم و نکات مهم و کاربردی دیگری را برایتان بیان کنیم تا بدین صورت دوره نقاهت خوبی را پشت سر بگذارید؛ با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

  1. نحوه خوابیدن بعد از پروتز سینه
  2. دلیل مهم بودن طرز صحیح خوابیدن بعد از پروتز سینه
  3. مدت زمان رعایت نحوه خوابیدن بعد از عمل پروتز سینه
  4. چه موقع باید از سوتین مخصوص پروتز سینه استفاده کنیم؟
  5. نکات و مراقبت های کلیدی پس از عمل پروتز سینه
  6. عوارض خوابیدن نادرست پس از عمل جراحی پروتز سینه

نحوه خوابیدن بعد از پروتز سینه

همانطور که می دانید بعد از هرگونه عمل جراحی همه افراد به استراحت نیاز دارند تا بدن بتواند دوران نقاهت را به خوبی طی کرده و به ترمیم خود بپردازد. نحوه استراحت کردن و خوابیدن برای افرادی که عمل پروتز سینه را انجام داده اند؛ بسیار مهم و حیاتی است.

بالشی که زیر سر خود قرار می دهید، باید ارتفاعی متناسب با ستون فقرات شما داشته باشد. بالش های مخصوص افرادی که عمل پروتز سینه انجام داده اند، به بالش های گوه‌ای معروف هستند. به علاوه به دلیل استراحت بیشتر، در طول روز بهتراست از روکش بالش و ملحفه های نخی و نرم استفاده کنید تا مانع از ایجاد حساسیت ها و عارضه های پوستی در طول دوره نقاهت تان شود.

مزایای خوابیدن به پشت

توجه نکردن به این امر ساده و در عین حال مهم، می تواند موجب افزایش درد و ناراحتی و یا ترمیم نشدن زخم هایتان شده و در مقابل، رعایت برخی نکات ساده در هنگام خوابیدن با پروتز سینه می تواند موجب ترمیم سریع تر زخم ها، کاهش درد و التهاب و غیره شود. ایده آل ترین حالت خوابیدن افراد بعد از انجام عمل پروتز سینه، خوابیدن به پشت است؛ خوابیدن به پشت مزایای زیادی دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • کاستن از فشار روی سینه ها
  • تنفس راحت و آسان
  • جلوگیری از تغییر شکل و بد فرم شدن پروتز سینه
  • عدم ایجاد درد و ناراحتی در کمر
  • ایجاد عدم قرینگی در سایز پروتز سینه

تمامی این موارد جز مزیت ها و فواید خوابیدن به پشت است. اما برای داشتن خوابی آرام تر و راحت تر لازم است نکات دیگری را رعایت کنید تا بدین صورت دوره نقاهت خوبی را پشت سر بگذارید؛ بهتراست بعد از عمل پروتز سینه از بالش های مخصوص که برای حمایت از سینه ها بعد از جراحی طراحی شده اند، استفاده کنید. این نوع از بالش ها به گونه ای تولید می شوند که می توانند فرم سینه هایتان را به خوبی حفظ کرده و بین بازوها یا زیر سینه هایتان قرار گیرند.

دلیل مهم بودن طرز صحیح خوابیدن بعد از پروتز سینه

خوابیدن با پروتز سینه

شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شود که چرا نحوه خوابیدن بعد از پروتز سینه یا حتی خوابیدن با پروتز سینه مهم است؟ باید گفت که خوابیدن نوعی استراحت برای بدن بوده و طی مدت زمان خوابیدن بدن فرصت لازم برای ترمیم و بازسازی خود را پیدا خواهد کرد؛ خوابیدن با پروتز سینه می تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن فرد شده و حتی طول دوره نقاهت را کوتاه تر کند.

از طرفی نحوه خوابیدن می تواند با ایجاد فشار بر روی سینه ها، شکل و فرم پروتز را تغییر دهد. به علاوه طبیعی است که بعد از جراحی مقدار کمی از بافت سینه آسیب دیده باشد. بنابراین بهتراست تا زمانی که بافت سینه ترمیم پیدا کند، از وارد کردن فشار و ضربه به هر دلیلی جلوگیری کنید.

نکته مهم دیگر برای خوابیدن با پروتز سینه جلوگیری از غلت زدن در هنگام خواب است. پیشنهاد می شود که از بالش های مختلف در اطراف خود استفاده کنید تا مانع از غلت زدن شما شوند. با رعایت همین نکات ساده می توانید فرایند خوابیدن با پروتز سینه را برای خود آرامش بخش کنید. عدم رعایت این نکات و بی توجهی به توصیه های پزشک می تواند منجر به ایجاد درد و ناراحتی، تورم، پارگی ایمپلنت سینه، بد شکلی سینه هایتان شود.

مدت زمان رعایت نحوه خوابیدن بعد از عمل پروتز سینه

همه ما می دانیم که شرایط و خصوصیات هر فرد با دیگری متفاوت است؛ بنابراین مدت زمان نقاهت بعد از عمل نیز برای هر فرد مختلف خواهد بود. اما به طور کلی بهتراست همه افراد تا شش هفته بعد از انجام جراحی پروتز سینه به پشت بخوابند تا فرایند ترمیم و بهبودی شان سریعتر طی شود. بعد از این مدت فرد می تواند خوابیدن به پهلو را کم کم آغاز کند.

 لازم است بدانید خوابیدن به روی شکم حداقل تا دوازده هفته بعد از جراحی پروتز سینه به هیچ عنوان توصیه نمی شود. این کار عواقب خطرناکی مانند فشار بر روی ایمپلنت سینه، تورم، التهاب، درد در قفسه سینه، مشکل در تنفس، بد فرم شدن پروتز سینه، پاره شدن پروتز و غیره را در برخواهد داشت.

اگر فردی عادت به خوابیدن بر روی شکم دارد، بهتراست برای شروع این پوزیشن در هنگام خواب با پزشک جراح خود مشورت کرده و اجازه انجام این کار را از او بگیرد. البته توصیه می شود برای طی کردن بهتر دوران نقاهت خود عادات بد خوابیدن مانند خوابیدن بر روی شکم را قبل از انجام عمل جراحی پروتز سینه ترک کنید.

چه موقع باید از سوتین مخصوص پروتز سینه استفاده کنیم؟

چه موقع باید از سوتین مخصوص پروتز سینه استفاده کنیم؟

استفاده از سوتین های مخصوص به پروتز سینه هم یکی از راهکار ها برای طی کردن دوره نقاهت این عمل است. همه افرادی که عمل پروتز سینه انجام داده اند، نیاز به استفاده از سوتین مخصوص خواهند داشت. استفاده از این سوتین ها در تمام طول شبانه روز مهم بوده و می تواند از سینه های جراحی شده شما به درستی حمایت کند. به عبارت دیگر سوتین های مخصوص می توانند با بالا نگه داشتن سینه ها، وزن افزایش یافته سینه را کنترل کرده و مانع از افتادگی سینه هایتان شوند.

همچنین سوتین های مخصوص پروتز سینه می توانند سینه های شما را ثابت نگه داشته و مانع از تغییر فرم پروتز و جابه‌جایی آن در روزهای اول بعد از عمل جراحی شوند. استفاده از سوتین های مخصوص بعد از جراحی پروتز سینه به طور دائمی و در طول شبانه روز حتی در زمان خوابیدن با پروتز سینه توصیه می شود. سوتین های مخصوص به پروتز انواع مختلفی دارند و شامل سوتین های ورزشی، سوتین های معمولی، سوتین های بلند مدت، سوتین زیپی یا قفلی و غیره می شوند.

نکات و مراقبت های کلیدی پس از عمل پروتز سینه

 در کنار رعایت تمام نکاتی که گفته شد، بهتراست نکات دیگری را هم بعد از عمل پروتز سینه رعایت کنید. از جمله این نکات می توانید فهرست زیر را مطالعه کنید:

  • از حمام و دوش آب گرم اجتناب کنید.
  • از مصرف نوشیدنی های کافئین دار که باعث ایجاد اختلال در عملکرد مغز شده و می تواند اختلالاتی را در خوابیدن با پروتز سینه ایجاد کند، بپرهیزید.
  •  همچنین بهتراست همواره به توصیه های پزشک خود گوش داده و داروهای تجویز شده را در زمان معین مصرف کنید.
  •  محیط خواب خود را آرام کرده و تمامی وسایلی که به آن ها احتیاج خواهید داشت، در کنار خود قرار دهید.
  • در صورتی که مدت زمان زیادی را به پشت بخوابید نقاط درد روی بدنتان به وجود خواهد آمد و در نتیجه دچار کمر درد خواهید شد به منظور جلوگیری از این دردها می توانید بالشی را زیر زانوهای خود قرار دهید تا فشار وارد شده بر روی بدنتان را بدین صورت تقسیم کند.

عوارض خوابیدن نادرست پس از عمل جراحی پروتز سینه

اگر عادت دارید بر روی شکم بخوابید به شما پیشنهاد می کنیم نسبت به ترک عادت خود اقدام کرده و به پشت یا پهلو بخوابید در غیر اینصورت عوارض و عواقب ناخوشایندی در انتظارتان خواهد بود. برخی از عوارض خوابیدن نادرست پس از عمل پروتز سینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تورم و التهاب: فشار وارد شده بر سینه های پروتز شده سبب مختل شدن گردش خون می شود و در نتیجه با تورم و التهاب سینه هایتان مواجه خواهید شد.
  2. فشار بر روی پروتز: با خوابیدن بر روی شکم وزن بدنتان بر روی سینه ها قرار گرفته و در نتیجه می تواند منجر به افزایش درد، جابه‌جایی و ناراحتی تان شود.
  3. تنفس دشوار: فشاری که بر روی قفسه سینه تان وارد شود تنفس تان را دشوار کرده و در نتیجه می تواند خوابی ناآرام را برایتان تداعی کند. در صورتی که به بیماری های تنفسی دچار هستید به هیچ عنوان بر روی شکمتان نخوابید.

 با رعایت تمام این نکات می توانید دوره نقاهت بعد از عمل جراحی پروتز سینه را به راحتی پشت سر بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا