Uncategorized

تاثیر الکل و دخانیات بر جراحی

پس از هرگونه عمل جراحی، دوره نقاهت و بهبود یکی از مهمترین مراحلی است که نیازمند توجه و مراقبت ویژه بیمار بوده و تاثیر به سزا و مستقیمی در نتیجه عمل خواهد داشت. در این زمان، رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از برخی عادات مضر همچون مصرف الکل و دخانیات، نقش بسزایی در تسریع روند التیام زخم و بازیابی سلامت عمومی بیمار دارد. به همین جهت قصد داریم در ادامه به تشریح برخی از مهمترین دلایل تاثیر الکل و دخانیات بر جراحی در دوران قبل و پس از عمل جراحی بپردازیم تا شما نیز با این نکات آشنا شوید و بتوانید دوره نقاهت خوبی را پشت سر بگذارید.

فهرست مطالب

تاثیر الکل و دخانیات بر جراحی

در دوران نقاهت و بهبودی پس از عمل، مصرف الکل و دخانیات به شدت توصیه نمی‌شود. در ادامه چند نکته را درباره تاثیر الکل و دخانیات بر جراحی برایتان توضیح خواهیم داد تا شما نیز با این موارد آشنا شوید و بتوانید پرهیزهای لازم را انجام دهید و دوره نقاهت خوب و کوتاهی را پشت سر بگذارید:

الکل و دخانیات می توانند به آهستگی پروسه التیام زخم و بهبود پس از عمل را مختل کند؛ در نتیجه دوره نقاهت یک ماهه شما در دو ماه طی خواهد شد. لازم است به منظور بهبودی کامل و گذراندن دوران نقاهت تا زمانی که پزشکتان تجویز کرده از مصرف این مواد دوری کنید.

مصرف الکل و سیگار می تواند سبب تشدید عوارض تنفسی، قلبی و عروقی پس از عمل شود. در عمل جراحی بیهوشی به خودی خود برای بدن عارضه هایی را به دنبال دارد، در صورتی که قصد دارید از نتیجه عمل لذت ببرید به شما پیشنهاد می کنیم از الکل و سیگار دوری کنید.

مصرف دخانیات و الکل می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و خطر عفونت زخم را افزایش دهد؛ در نتیجه نه تنها زخم ها و بخیه هایتان زودتر ترمیم پیدا نخواهند کرد؛ بلکه پس از دوران نقاهت باید از هزاران روش برای از بین بردن رد بخیه و اسکار بدنتان اقدام کنید تا بتوانید رد عمل تان را ناپدید کنید. همچنین اگر قصد دارید برای از بین بردن رد سوختگی بدنتان نیز اقدام کنید باید نسبت به ترک مصرف این مواد اقدام کنید.

تداخل دارو با الکل و سیگار

الکل و دخانیات ممکن است با داروهای تجویزی شده پس از عمل تداخل داشته باشند؛ چرا که به عنوان مثال پزشکتان تا دو هفته پس از عمل مصرف قرص های خانواده دیکنوفناک را برایتان تجویز کرده است و شما هم سر خود الکل مصرف می کنید این دو ماده هر دو به گشاد شدن عروقتان ارتباط داشته و در نتیجه سبب افزایش خونریزی تان می شود.

نیکوتین موجود در سیگار سبب تنگ کردن و کاهش گردش خون در رگ می شود؛ بنابراین در صورت استفاده از سیگار پس از انجام عمل های زیبایی مانند لیپوساکشن، ایمپلنت سینه، بلفارو پلاستی و غیره ممکن است دچار آمبولی و دیگر عارضه های پس از عمل شوید.

همانطور که گفته شد سیگار رگ های خونی را تنگ کرده و الکل رگ ها را گشاد می کند؛ گشاد شدن رگ ها پس از عمل سبب افزایش خونریزی پس از عمل شده و می تواند به مرور ورمتان را نیز افزایش دهد. در صورتی که قصد دارید در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه پس از عملتان برسید به هیچ عنوان سیگار و الکل مصرف نکنید.

پس از انجام هرگونه عمل آب بدنتان به مرور کم شده و مصرف الکل نیز به کمتر شدن آب بدنتان سرعت می بخشد؛ در صورتی که شما برای بهبودی و گذراندن دوره نقاهت تان نیازمند به مصرف مایعات فراوان هستید. پیشنهاد می شود به منظور گذراندن دوران نقاهت از مصرف مایعات غافل نمانید.

همانطور که تاکنون نیز متوجه شده اید مصرف الکل و استعمال سیگار می تواند فرایند بهبودی تان را به تعویق انداخته و در نتیجه پس از عمل به نتیجه دلخواه نخواهید رسید. بهتراست در صورتی که قصد انجام عمل دارید قبل از آن نسبت به ترک سیگار اقدام کنید تا بدین صورت در دوران نقاهت به دنبال سیگار و الکل نباشید. اگر پس از مطالعه این مطلب اطلاعات کافی درباره این موضوع را کسب نکرده اید می توانید به سوالات متداول انتهای مقاله مراجعه کنید.

آیا سیگار کشیدن قبل و بعد از عمل مضر است؟

بله شما باید دو هفته قبل از عمل، از خوردن هرگونه مواد الکلی و استعمال دخانیات خودداری کنید؛ همچنین تا دو ماه پس از عمل باید مراقبت های لازم را انجام دهید و به هیچ عنوان از سیگار، قلیون و الکل مصرف نکنید.

چه مدت پس از عمل می توان سیگار و قلیون کشید؟

به دلیل وجود نیکوتین و دیگر مواد مضر درون سیگار توصیه می شود به منظور رسیدن به نتیجه دلخواهتان تا 4 هفته پس از عمل به هیچ عنوان سیگار و قلیون نکشید.

عوارض سیگار پس از جراحی کدامند؟

از جمله مهم ترین عوارض سیگار کشیدن پس از عمل جراحی می توان به مواردی از جمله: از دست دادن پوست، تغییر نتیجه عمل، افزایش فشارخون، افزایش خطر عفونت، عوارض قلبی و انسداد راه هوایی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا