جراحی زیبایی

تاثیر پروتز سینه بر شیردهی و بارداری

امروزه، یکی از رایج ترین و پرطرفدارترین عمل های زیبایی در میان بانوان، عمل پروتز سینه است که اغلب در افرادی که به دلایل مختلف دچار افتادگی یا کاهش سایز سینه ها هستند، انجام خواهد شد. عمل پروتز سینه، بسیاری از مشکلات از جمله آسیب دیدگی، نقص و یا عدم تقارن بودن سینه ها را برطرف کرده و موجب زیبایی و فرم دهی سینه ها خواهد شد. در این میان، یکی از مسائل بسیار مهم در انجام عمل پروتز سینه، امکان بارداری و شیردهی پس از انجام این عمل است که به عوامل و فاکتورهای متعددی بستگی دارد.

به همین جهت قصد داریم در این مطلب، شما را با تاثیرات پروتز سینه بر بارداری و شیردهی، نکات مهم قبل از انجام این عمل و موارد دیگر در این زمینه آشنا خواهیم کرد تا بدین صورت بتوانید با داشتن آگاهی کامل نسبت به بارداری و شیردهی کودکتان اقدام کنید؛ پس با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

تاثیر پروتز سینه بر شیردهی

همانطور که گفته شد، یکی از نکات و مسائل بسیار مهم در زمینه انجام جراحی پروتز سینه، تاثیر این عمل بر شیردهی بانوان است که با توجه به فاکتور ها و عوامل مختلف، صورت خواهد گرفت. برخی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در زمینه شیردهی و پروتز سینه، شامل موارد زیر می باشد:

1. محل برش در جراحی پروتز سینه

یکی از موارد بسیار موثر در زمینه شیردهی و پروتز سینه، محل برش در این جراحی می باشد. در صورتی که برش انجام شده در جراحی پروتز سینه، از نوک پستان و هاله تیره اطراف آن دور باشد، موجب قطع عصب حس نوک سینه شده که در زمینه ایجاد واکنش سینه مادر و خروج شیر از آن، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. از این رو، بهتراست برش های انجام شده در جراحی پروتز سینه، در زیر بغل و زیر سینه انجام شود، تا میزان آسیب به اعصاب این ناحیه نیز کاهش یافته و عارضه های بدی ایجاد نگردد.

2. جای زخم یا تورم در سینه

یکی دیگر از موارد موثر در شیردهی و پروتز سینه، وجود جای زخم یا تورم در ناحیه سینه بوده که موجب درد، کج یا سفت شدن بافت سینه شده و اثر منفی در فرآیند تولید شیر خواهد گذاشت. بر این اساس، افرادی با سابقه انجام جراحی پروتز سینه، در صورتی که با این مشکل مواجه بوده و امکان خروج آزادانه شیر از سینه آن ها وجود نداشته باشد، بیشتر در معرض تورم سینه ها خواهند بود.

3. محل قرار گیری پروتز سینه

از دیگر موارد موثر در زمینه شیردهی و پروتز سینه، محل جاگذاری پروتز سینه است. از آنجایی که سینه، از یک بافت غددی برای تولید شیر بر روی یک لایه ماهیچه ای تشکیل شده است، در مواردی که پروتز مورد نظر، بین بافت غددی و ماهیچه ای قرار گیرد، احتمال ایجاد فشار زیاد به غدد و مجرای شیری نیز بیشتر بوده و در نتیجه، جریان شیردهی مختل و تولید شیر نیز کاهش می یابد. بر این اساس، توصیه می شود پروتز مورد نظر، در بین بافت سینه و عضله آن و یا زیر سینه قرار گیرد، تا میزان آسیب و اختلال در اعصاب شیردهی مادر نیز کاهش یابد.

4. میزان حساسیت سینه پس از جراحی

یکی دیگر از موارد بسیار مهم در زمینه شیردهی و پروتز سینه، میزان حساس شدن سینه ها پس از انجام این جراحی است. در برخی موارد، سینه های فرد پس از جراحی، نسبت به برخورد جزئی و کوچک نیز حساس بوده و با احساس درد همراه است. وجود اینگونه حساسیت ها در برخی بانوان، انجام شیردهی را برای آن ها سخت و دردناک کرده و در برخی دیگر، به دلیل وجود احساس کمتری در نوک سینه، واکنش نوروهورمونی مورد نیاز برای تولید شیر دچار اختلال خواهد شد.

5. تغییر در بافت عملکردی سینه

از دیگر موارد بسیار مهم در زمینه شیردهی و پروتز سینه، ایجاد برخی تغییرات در عملکرد بافت سینه است. در برخی موارد که جراحی پروتز سینه، به منظور بزرگ کردن سینه هایی با رشد غیر طبیعی انجام شده باشد، احتمال ایجاد تغییرات در بافت عملکردی سینه بسیار زیاد است. در این شرایط، احتمال بروز برخی مشکلات و اختلالات در نحوه شیردهی فرد نیز بسیار زیاد بوده که مربوط به فقدان بافت عملکردی سینه در این افراد می باشد.

تاثیر پروتز سینه بر بارداری

تاثیر پروتز سینه بر بارداری

یکی از نگرانی ها و دغدغه های زنان باردار پس از انجام پروتز سینه، تاثیر این نوع جراحی بر بارداری و احتمال بروز خطرات و مشکلات می باشد. لازم است بدانید، عمل جراحی پروتز سینه، هیچ گونه تاثیری بر بارداری نداشته و تمامی افراد، می توانند با خیالی آسوده باردار شده و نوزاد خود را به دنیا بیاورند.

زیرا بافت سینه ها، مستقل از پروتز سینه تکامل یافته و انجام این جراحی، بر روند آن تاثیری ندارد. هر چند بدن هر فرد، دارای ویژگی های خاص خود بوده و ممکن است دچار تغییراتی گردد. به طور مثال بافت سینه و پوست، در طول بارداری دچار تغییر شده و شل یا سفت تر می شوند که تمامی این موارد، به وجود پروتز سینه ارتباطی ندارد.

توصیه می شود برای کاهش احتمال بروز این تغییرات، افراد از سبک زندگی سالم و درست برخوردار بوده و از افزایش وزن خود جلوگیری کنند. زیرا انجام این کار، به کاهش میزان کشش بافت سینه کمک کرده و هرگونه افتادگی سینه پس از بارداری را نیز کاهش می دهد. علاوه بر این، ممکن است پوست سینه نیز دچار تغییراتی مانند کشش شده که ناشی از افزایش حجم سینه در طول بارداری بوده و پس از زایمان، تخلیه خواهد شد.

نکات مهم قبل از انجام عمل پروتز سینه؟

لازم است بدانید انجام این عمل جراحی، با رعایت نکات و اقدامات مهم قبل از انجام آن، موجب کسب نتایج مطلوب خواهد شد که برخی از این اقدامات، شامل موارد زیر می باشند:

  • اولین نکته، جستجو و یافتن پزشک جراح ماهر و متخصص در زمینه جراحی پروتز سینه است که با دانستن جزئیات مهم در این زمینه و آشنایی با عوارض احتمالی، در تصمیم گیری درست و اصولی، بیمار را راهنمایی کند.
  • انجام مشاوره های لازم قبل از عمل جراحی که در طی آن، بیمار انتظارات و اولویت های خود را بیان کرده و جراح نیز بر اساس این اطلاعات، نقشه جراحی را برنامه ریزی خواهد کرد.
  • انجام آزمایشات و تصویر برداری های لازم قبل از انجام جراحی، که از نکات بسیار مهم است. در برخی موارد ممکن است بیمار، نیاز به انجام ماموگرافی سینه نیز داشته باشد.
  • قطع مصرف برخی داروها از سوی پزشک که به دلیل کاهش عوارض پروتز سینه انجام می شود.
  • قطع مصرف دخانیات و مشروبات الکلی که نتیجه مستقیم روی نتیجه جراحی پروتز سینه داشته و دوران نقاهت این نوع جراحی را بسیار افزایش خواهد داد.
  • مصرف غذاهای مقوی و پروتئینی قبل از عمل پروتز سینه که به منظور تسریع در روند ترمیم بافت های سینه انجام می شود.
  • تهیه لوازم و وسایل مخصوص که پس از عمل پروتز سینه مورد استفاده قرار خواهد گرفت، مانند سوتین مخصوص، پماد، کرم و دیگر داروهای تجویز شده

شیردهی با پروتز سینه امکان پذیر است؟

شیردهی با پروتز سینه

به طور کلی، شیردهی پس از عمل پروتز سینه، با رعایت برخی موارد امکان پذیر بوده و افراد می توانند با خیالی آسوده به نوزاد خود شیر دهند. این نکات، شامل موارد زیر می باشند:

1. انجام مشاوره

اولین مورد در زمینه شیردهی و پروتز سینه، انجام مشاوره های لازم در خصوص شیردهی با مشاور است که شامل متخصص زنان و زایمان، ماما و غیره می باشند. پزشک در طی جلسات مشاوره، راهکار هایی برای افزایش تولید شیر و کنترل درد در سینه نیز ارائه کرده که انجام این موارد، در کاهش این مشکلات تاثیر زیادی خواهد داشت.

2. استفاده از شیردوش

یکی دیگر از نکات بسیار مهم برای شیردهی و پروتز سینه، استفاده از شیردوش برای افزایش شیر مادر است. با انجام این کار، حتی بدون وجود شیر کامل نیز با قرار دادن دستگاه شیر دوش روی سینه سینه مادر و شیردهی به نوزاد با شیشه شیر، امکان شیر دادن به نوزاد به راحتی فراهم خواهد شد.

3. استفاده از مکمل شیردهی

استفاده از این نوع مکمل ها نیز در همه وعده های نوزاد یا برخی از آن ها، تمامی مواد لازم برای نوزاد را فراهم کرده و دیگر نیازی به نگرانی در این زمینه نمی باشد.

خطر انتقال محتوای پروتز از شیر مادر به نوزاد وجود دارد؟

بر اساس تحقیقات و مطالعات انجام شده، ثابت شده است که هیچ گونه خطری مبنی بر انتقال محتوای پروتز از شیر مادر به نوزاد وجود نداشته و مشکلی نیز به وجود نخواهد آمد. به عبارت دیگر، تمامی افرادی که از پروتز سیلیکونی برای انجام جراحی پروتز سینه استفاده کرده اند، هیچ منعی برای شیردهی نداشته و اثرات منفی بر سلامت نوزادانی که تحت تغذیه با شیر این افراد قرار بگیرند نیز وجود نخواهد داشت.

جلوگیری از مشکلات شیردهی پس از پروتز سینه

به طور کلی، آگاهی از مزایا و معایب جراحی زیبایی سینه و چگونگی شیردهی و پروتز سینه برای مادران بسیار مهم و ضروری بوده و لازم است تمامی این افراد، قبل از انجام این عمل جراحی، نسبت به عواقب و تاثیرات آن بر عملکرد بدن و مواردی مانند بارداری و شیردهی مطلع باشند.

در برخی موارد، انجام جراحی پروتز سینه، با مشکلات و اختلالاتی در فرآیند شیردهی همراه بوده که لازم است قبل از انجام آن، با پزشک جراح مشورت شده تا در انتخاب روش جراحی دقت کرده و جراحی احتمال خطر و ریسک کمتری برای فرد داشته باشد.هر چند تمامی موارد گفته شده، از جمله احتمالات بسیار کم در این نوع جراحی بوده و در اغلب موارد، پروتز سینه تاثیری بر بارداری یا نحوه شیردهی افراد نداشته و اختلالی در روند آن ها ایجاد نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا