Uncategorized

سلولیت چیست؟ راه های از بین بردن سلولیت و پیشگیری از آن

داشتن پوستی سالم در همه نواحی بدن از آرزو های همه افراد به خصوص خانم ها است. پوست بدن انسان بسیار حساس بوده و نیاز به مراقبت های زیادی دارد؛ چرا که امروزه عوامل زیادی سلامت و زیبایی پوست بدن را تهدید می کنند. عارضه های زیادی در پوست وجود دارد که می توانند ظاهر پوست را زشت نشان دهند، یکی از این عارضه ها و مشکلات پوستی، سلولیت است.

سلولیت عارضه ای است که بسیاری از افراد با آن درگیر بوده و باعث می شود احساس ناخوشایندی نسبت به خود داشته باشند. ما در این مطلب قصد داریم به معرفی سلولیت و عوامل ایجاد کننده آن پرداخته و نکات مهمی برای درمان، رفع و پیشگیری از ایجاد سلولیت بیان کنیم. چنانچه شما نیز از آن دسته افرادی هستید که با این مشکل مواجه شده اید، خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد می کنیم.

فهرست مطالب

  1. سلولیت چیست؟
  2. انواع سلولیت
  3. عوامل به وجود آمدن سلولیت
  4. دلایل ایجاد شدن سلولیت
  5. راه های درمان سلولیت
  6. راه های درمان خانگی سلولیت
  7. پیشگیری از سلولیت

سلولیت چیست؟

سلولیت در واقع نوعی عارضه یا مشکل پوستی است که به دلیل تجمع بافت های چربی و مواد زائد در زیر لایه های پوست ایجاد می شود. جالب است بدانید در بدن ما رشته هایی وجود دارند که موجب اتصال پوست با عضلات زیرین آن می شوند. بین این دو لایه از بدن ما توده های چربی نیز وجود دارند.

 در مواقعی این توده های چربی بزرگ شده، اما رشته ها همچنان سر جای خود بوده و باعث کشیدگی و ناهمواری بر روی سطح پوست شده و سلولیت را ایجاد می کنند. سلولیت ممکن است در هر ناحیه ای از بدن ایجاد شده و ظاهری ناخوشایند برای افراد ایجاد کند. بیشترین نواحی بدن که درگیر این عارضه می شوند می توان به: باسن، کشاله ران، شکم و پهلوها، اطراف مچ پا، داخل زانو و بازوها و غیره اشاره کرد.

انواع سلولیت

سلولیت ها انواع مختلفی داشته و با توجه به فاکتور های مختلفی دسته بندی می شوند. از نظر ساختاری سلولیت ها به دو دسته، سلولیت سفت و شل تقسیم می شوند. سلولیت های سفت که اغلب در بدن خانم ها دیده می شوند، قابل لمس نبوده و همراه با احساس درد هستند. اما سلولیت های شل به راحتی قابل لمس بوده و دردی نخواهند داشت. در این تقسیم بندی می توان دسته سوم به نام سلولیت ادماتوز را هم اضافه کرد. این نوع سلولیت در نتیجه اختلال در گردش خون و تجمع مایعات در بافت پوست ایجاد می شود. این نوع از سلولیت درد و احساس سنگینی در نواحی سلولیتی را به دنبال خواهد داشت. در جدول زیر شما را با انواع سلولیت و ویژگی های آن ها آشنا می کنیم.

انواع سلولیتویژگی ها
معمولی (سطح 1)چربی در زیر پوست به مقدار خیلی کمی تجمع کرده است و می توانید با کمی کشش پوست نواحی ناهموار را بر روی بدنتان مشاهده کنید.
متوسط (سطح 2)در این مورد توده های چربی بر زیر پوست بیش از مدل اول بوده و پوست بافت ناهموار تری به خود پیدا کرده است. شما می توانید بدون کشش پوست این ناهمواری ها را مشاهده کنید.
شدید (سطح 3)توده های چربی به صورت چشم گیری در زیر پوست جمع شده اند و پوست ظاهری ناهموار پیدا کرده است.
شدیدتر (سطح 4)این مرحله شدید ترین نوع سلولیت را به دنبال دارد و به دنبال آن توده های چربی در زیر پوست بیش از سطح های قبل رشد کرده اند و به شکل خیلی واضحی سبب بد شکل شدن بدن افراد می شود.

عوامل به وجود آمدن سلولیت

عوامل به وجود آمدن سلولیت

با توجه به آنچه در تعریف سلولیت گفتیم، اصلی ترین عامل ایجاد سلولیت و ناهمواری بر روی سطح پوست نواحی مختلف بدن، بزرگ شدن توده های چربی موجود در بین پوست و عضلات زیرین آن است. بنابراین باید به علل و دلایل بزرگ شدن این توده ها دقت کنیم. از مهم ترین عواملی که باعث بزرگ شدن توده های چربی در پوست می شوند می توان به مواردی همچون: چاقی، وراثت و ژنتیک، استرس و نگرانی، کم تحرکی، بارداری، تغییرات هورمونی، رژیم غذایی ناسالم و غیره اشاره کرد.

دلایل ایجاد شدن سلولیت

این عارضه به دلایل مختلفی بر روی پوست بدن افراد پدید می آید و سبب بد فرم شدن بدن می شود که به دنبال آن اعتماد به نفس افراد را کاهش داده و سبب آسیب های روانی به آن ها می شود. از جمله دلایل پیدایش سلولیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عوامل ژنتیکی: در صورتی که والدین شما دچار این عارضه باشند احتمال بروز آن برای شما افزایش پیدا می کند.
  2. تغذیه نامناسب: مصرف بیش از اندازه غذاهای چرب، شور، شیرین و غیره می تواند به کم شدن آب بدن و در نتیجه افزایش و پیدایش این عارضه شود.
  3. جنسیت: خانم ها به دلیل ژنتیک و پوستی که دارند بیش از آقایان دچار این عارضه می شوند؛ به زبان ساده خانم ها در لایه های زیرین پوستشان چربی بیشتری دارند.
  4. کم کردن فعالیت های بدنی: عدم تحرک و فعالیت های بدنی می تواند به بروز سلولیت کمک کند.
  5. سن: معمولا با بالارفتن سن انعطاف پذیری پوست کاهش پیدا می کند، از این رو علائم سلولیت به مراتب بر روی پوست قابل مشاهده می شود.
  6. تغییرات هورمونی: ایجاد تغییر در هورمون ها نیز می تواند سبب پیدایش این عارضه برای افراد شود. به عنوان مثال بارداری، مصرف داروهای هورمونی و غیره می تواند در این عارضه دخیل باشند.
  7. سایر موارد: عواملی از جمله: استرس، مصرف الکل، سیگار، مصرف دارو ها و غیره می تواند به مرور سبب پیدایش این عارضه بر روی بدنتان شود.

راه های درمان سلولیت

با توجه به ظاهر ناخوشایندی که سلولیت در پوست بدن ایجاد می کند، نمی توان گفت سلولیت بیماری یا عارضه ای خطرناک است. با این وجود راه حل ها و درمان های مختلفی برای این مشکل وجود دارد؛ که برخی از این راهکارها دائمی بوده و همه افراد می توانند از آن ها استفاده کنند. به عنوان مثال داشتن خواب کافی، رعایت رژیم غذایی سالم، مصرف کمتر فست فود ها، مصرف بیشتر سبزیجات و میوه ها، ورزش منظم و غیره از جمله راهکارهایی است که افراد باید برای درمان سلولیت ها انجام دهند.

 اما در برخی از مواقع میزان و عمق سلولیت در بدن برخی افراد به شدت زیاد بوده و روحیه و اعتماد به نفس افراد را تحت تاثیر خود قرار می دهد. در این زمان می توانید از برخی راه های پزشکی و درمان های دارویی و برخی تکنیک ها مانند لیپوساکشن و غیره استفاده کنید. در ادامه به توضیح برخی از راه های درمان پزشکی برای از بین بردن سلولیت نواحی مختلف بدن خواهیم پرداخت.

1. لیزر

در لیزر درمانی از اشعه های لیزر برای از بین بردن سلولیت استفاده می شود. لیزر درمانی انواع مختلفی داشته که سولاز یکی از آن ها است. در این روش با استفاده از اشعه مادون قرمز، نوارهای سخت پوست شکسته شده و پوست ضخیم تر می شود؛ دوره درمان سلولیت با لیزر حدود 6 ماه طول می کشد.

2. کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی

یکی از راه های درمانی سریع برای از بین بردن این عارضه، کربوکسی تراپی است. در این روش دی اکسید کربن با استفاده از ابزار های خاص به لایه های زیرین پوست فرد وارد شده و با افزایش جریان خون به مراتب باعث بهبودی و رفع سلولیت می شود؛ این روش درمانی بسیار سریع بوده و نتایج شگفت انگیز آن بعد از گذشت 7 تا 10 روز به وضوح قابل مشاهده هستند.

3. سلفینا

از جمله روش های غیر جراحی و به عبارتی سرپایی برای درمان و رفع سلولیت ها، می توان به سلفینا اشاره کرد. در این روش پزشک از یک سوزن کوچک و ظریف برای شکستن نوارهای سخت موجود در لایه های زیرین پوست استفاده می کند. این روش هم از جمله روش های سریع درمان سلولیت بوده و نتایج آن به سرعت و بعد از گذشت حدود سه روز نمایان می شود. همچنین ماندگاری طولانی مدتی داشته و با توجه به سبک زندگی هر فرد حداقل تا سه سال ماندگاری دارد.

4. کرم های رفع و درمان سلولیت

استفاده از برخی کرم ها نیز می تواند به عنوان یک راهکار برای از بین بردن سلولیت ها محسوب شود. البته تاثیر کرم های رفع این عارضه بسیار محدود بوده و نمی توان به رفع کامل سلولیت ها بخصوص در مراحل پیشرفته و حاد منجر شود.

راه هایی درمان خانگی سلولیت

راه های درمان خانگی سلولیت

در کنار اقدامات درمانی و دارویی می توانید برخی از راه های ساده و خانگی را برای درمان سلولیت امتحان کنید؛ از جمله روش های درمان خانگی، استفاده از سرکه سیب است. می توانید هم سرکه سیب را میل کنید و هم آن را به پوست خود بمالید.

مصرف یک قاشق سرکه سیب، سه بار در روز می تواند باعث کاهش وزن و از بین بردن چربی های اضافه شود. از طرفی می توانید مقدار مساوی از سرکه و آب را با هم مخلوط کرده و محلول به دست آمده را بر روی پوست نواحی مختلف بدن خود که دچار این عارضه هستند، بمالید.

روش دوم درمان خانگی این عارضه نیز، استفاده از تفاله قهوه است؛ جالب است بدانید تفاله قهوه موجب افزایش گردش خود و تقویت جریان لنفاوی و کاهش برآمدگی بر روی پوست در اثر سلولیت شود. برای این کار باید تفاله قهوه را به تنهایی یا به صورت مخلوط شده با روغن نارگیل و زیتون بر روی پوست خود قرار دهید. بعد از ده دقیقه به آرامی پوست خود را شستشو دهید. برای رفع این عارضه می توانید از راه های ساده تری مانند ورزش کردن و ماساژ هم استفاده کنید.

پیشگیری از سلولیت

همانطور که گفتیم نمی توان گفت سلولیت یک بیماری است، اما به دلیل ایجاد ظاهری ناخوشایند می تواند باعث اذیت شدن افراد شود. همه افراد مستعد درگیر شدن با این عارضه هستند؛ بنابراین بهتر است قبل از ایجاد آن به فکر راه هایی برای پیشگیری باشیم. طبق تجربیات و توصیه های پزشکان، راه های زیادی برای پیشگیری از ایجاد سلولیت در افراد مختلف وجود دارد؛ از جمله این راه های می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رژیم غذایی سالم: رعایت رژیم غذایی سالم که شامل انواع ویتامین ها، کربوهیدرات ها، چربی های اشباع و مواد معدنی مورد نیاز بدن است، می شود.
  • ورزش و تحرک: انجام ورزش های منظم و داشتن مقدار کافی تحرک در طول روز باعث افزایش و بهبود گردش خون و تقویت عضلات بدن می شود؛ نیازی نیست که حتما ورزش های سنگین انجام دهید. بلکه می توانید به صورت مداوم و منظم به ورزش های سبک مانند پیاده روی، شنا و یا دوچرخه سواری بپردازید.
  • مصرف آب کافی: یک فرد بزرگسال در طول روز باید حدود 8 لیوان آب بنوشد. این مقدار از مایعات در طول روز می تواند موجب هیدراته شدن و مرطوب ماندن پوست بدن شود.
  • کنترل استرس: در دنیای امروز استرس و نگرانی باعث بسیاری از مشکلات جسمی و پوستی می شود. به طوری که کمتر بیماری و مشکلی را می توان یافت که ریشه در استرس و نگرانی ها نداشته باشد؛ بهتراست از تکنیک های روانشناسی برای کنترل میزان استرس خود استفاده کنید. همچنین برخی از ورزش ها مانند یوگا نیز به مدیریت و کاهش میزان استرس شما کمک زیادی خواهند کرد.
  • لباس نامناسب: لباس های تنگ می توانند خونرسانی بدن را مختل کنند؛ استفاده از لباس های آزاد و گشاد می تواند به شما برای داشتن بدن زیبا کمک کند.
  • ماساژ: ماساژ بدن خونرسانی بدن را تقویت می کند، بنابراین پیشنهاد می شود روزانه بدنتان را ماساژ دهید تا پوستی شاداب و زیبا داشته باشید؛ می توانید بدین منظور پس از حمام بدنتان را با لوسیون مناسبی ماساژ دهید تا هم مواد مغذی پوستتان را تامین کنید و هم به بهبود آن کمک کنید.
  • کنترل وزن: به یکباره وزنتان را کم نکنید و در صورتی که قصد لاغر شدن یا چاقی را دارید بهتر است با برنامه پیش بروید و به مرور وزنتان را کم یا زیاد کنید تا بدین صورت آسیبی به پوستتان وارد نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا