Uncategorized

تغذیه پس از عمل برای بهبودی لیفت صورت

تغذیه مناسب برای بهبودی موفقیت آمیز پس از جراحی لیفت صورت یکی از مهم ترین موضوعاتی است که در مشاهده نتیجه عمل نقش به سزایی دارد. بدن در طول این دوره پس از عمل نیازهای تغذیه ای زیادی دارد تا بهبودی را تسهیل کند و عوارض را به حداقل برساند. بنابراین رعایت کردن یک سری نکات و داشتن رژیم غذایی مناسب به شما در کوتاه کردن دوره نقاهت تان کمک خواهد کرد؛ به همین جهت قصد داریم در این مطلب شما را با تغذیه عمل لیفت صورت آشنا کنیم تا بدین صورت دوره نقاهت خوبی داشته باشید و نتیجه عمل رضایت بخش تان باشد.

فهرست مطالب

اهمیت و نقش تغذیه سالم پس از جراحی لیفت صورت

رژیم غذایی درست و اصولی امروزه دارای اهمیت فراوانی بوده اما اگر تصمیم به انجام عمل دارید یا عمل خاصی را انجام داده اید بهتر است نقش رژیم غذایی را بیش از پیش جدی بگیرید و سعی کنید به توصیه های پزشکتان با جون و دل گوش بسپارید. در ادامه به صورت کامل نقش تغذیه سالم پس از جراحی را برایتان شرح خواهیم داد.

  1. کاهش دوران نقاهت: تغذیه اصولی و استفاده از تمامی مواد غذایی مغذی و غنی از پروتئین به کوتاه شدن دوره نقاهت تان کمک خواهد کرد.
  2. بهبود نتایج: در صورتی که به توصیه های پزشکتان گوش کنید و در روز های اولیه از مصرف مواد غذایی سفت و جونده پرهیز کنید نتیجه عمل مطابق با میلتان خواهد بود در غیر این صورت ممکن است برایتان عواقبی را به دنبال داشته باشد.
  3. کاهش عوارض عمل: با داشتن برنامه و رژیم غذایی مناسب می توان هرگونه درد و تورم پس از عمل را پایان بخشید و از هرگونه عفونت و خونریزی پیشگیری کرد.
  4. ماندگاری بیشتر نتایج عمل: در صورتی که به درستی و با رعایت اصول کامل دوران نقاهت تان را نگذرانید در مدت کوتاهی نتایج عمل لیفت سانترال لب از بین خواهد رفت؛ بنابراین توصیه می شود با تغذیه درست و اصولی بر ماندگاری عملتان بیفزایید.

حال که با اهمیت تغذیه در دوران پس از عمل آشنا شده اید حال نوبت به معرفی مواد غذایی مناسب بعد از جراحی لیفت صورت و بلفاروپلاستی است که در ادامه تمامی آن ها را برایتان معرفی خواهیم کرد:

مواد غذایی در روز های اولیه پس از عمل جراحی باید به گونه ای باشد که هیچ فشاری را به پوست و عضلات صورتتان وارد نکند؛ مصرف سوپ غلیظ مرغ، اسموتی های میوه، تخم مرغ عسلی، فرنی و غیره از جمله مواد غذایی سالم، مفید و پرخاصیت در دوران نقاهت بوده و در صورتی که پزشکتان برنامه غذایی خاصی را برایتان تجویز نکرده می توانید از این موارد استفاده کنید.

اگر به فکر بهبودی سریع تر و کاهش رد عملتان هستید بهتراست به سراغ میوه جات بروید؛ ضمن اینکه پس از انجام عمل مواد بیهوشی در دستگاه گوارشتان تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر به شما در تسریع روند بهبودی و کاهش یبوست کمک خواهد کرد.

یکی از چربی های مفید برای دوران نقاهت پس از عمل مصرف چربی های امگا 3 بوده، چرا که این چربی می تواند تمامی کبودی ها و ورمهای صورتتان را کاهش می دهد می توانید به منظور استفاده از این روغن انواع ماهی، گردو و دانه های کتان میل کنید تا از خواص این روغن مفید بهره مند شوید.

یکی از اصلی ترین مواد غذایی که به منظور بهبودی و تسریع دوران نقاهت مصرف می شود گروه پروتئین ها هستند؛ شما می توانید با مصرف سویا، لبنیات، گوشت، تخم مرغ و دیگر مواد غذایی نسبت به جذب پروتئین مورد نیاز بدنتان اقدام کنید.

همانطور که می دانید پس از انجام هر عمل جراحی آب بدن کم شده و برای جبران آب از دست رفته بدنتان باید روزانه آب و مایعات زیادی مصرف کنید. مصرف آب علاوه بر کمک به بهبودی کلی عملکرد بدن، سبب بهبودی کبودی ها و هماتوم بدنتان نیز می شود.

تغذیه مناسب بعد از جراحی لیفت صورت

در این قسمت نمی توان یک رژیم غذایی برای همه تجویز کرد، چرا که پزشک پس از معاینه و مطالعه آزمایشات انجام شده برنامه غذایی مناسب خودتان را برایتان تجویز می کند اما چند نکته وجود دارد که برای تمامی افراد یکسان هستند. مهم ترین نکته مصرف مایعات و غذاهای آبکی و شل است، چرا که در صورت تکان خوردن های مداوم فک به جهت جویدن گاها نتیجه ای مانند باز شدن بخیه ها، خونریزی و دیگر عوارض را به دنبال خواهد داشت. استفاده از سبزیجات تازه، فیبر و کربوهیدرات نیز فراموش نشود.

تغذیه عمل لیفت صورت بسیار مهم بوده و به جهت بهبودی رد بخیه و باقی نماندن اسکار پیشنهاد می شود حتما رژیم غذایی مناسبی را برای خود امتحان کنید؛ چرا که از بین بردن رد بخیه در روزها و هفته های اولیه پس از عمل کار آسانی بوده اما به مرور سخت و دشوار تر می شود؛ ضمن اینکه برخی مواد غذایی در دسته مواد غذایی ممنوعه پس از عمل قرار دارند و به هیچ عنوان مصرف آن ها توصیه نمی شود که در ادامه به معرفی مواد ممنوعه خواهیم پرداخت.

برخی مواد غذایی نه تنها برای دوره نقاهت مفید نیستند بلکه سبب کند تر شدن روند بهبودی تان نیز خواهد شد؛ به این دسته مواد غذایی، مواد غذایی ممنوعه می گویند که گاها می توانند روند عمل را تحت تاثیر قرار داده و نتیجه عمل را تحت تاثیر خود قرار می دهند. در ادامه قصد داریم این مواد غذایی را به صورت کامل برایتان معرفی خواهیم کرد:

مواد غذایی فرآوری شده حاوی مقادیر بسیار بالایی از نمک، چربی های مضر، شکر و مواد نگهدارنده هستند که مصرف هیچ کدام از این موارد برای بهبودی عمل توصیه نمی شود. بهتراست مواد غذایی فرآوری شده و فست فود را تا حدالامکان کاهش دهید و به سراغ چربی های مفید و میوه جات بروید.

غذاهای ممنوعه پس از جراحی لیفت صورت

یکی از مضرترین موادی که سالانه در کشور به مقدار بسیار بالایی استفاده می شود کربوهیدارت بوده که از پرمصرف ترین این مواد غذایی می توان به نان سفید، انواع کیک، برنج سفید و غیره اشاره کرد. مصرف این مواد غذایی می تواند به صورت کاملا ناگهانی سبب کاهش قندخونتان شده و فشار زیادی را به بدنتان وارد کند. علاوه بر این ضرر این مواد بیش از خاصیت های آن ها بوده و بهتراست مصرف آن ها را نیز کاهش دهید.

امروزه یکی از محبوب ترین ماده های غذایی شکر است؛ این ماده علاوه بر احتمال ابتلا به دیابت سبب می شود تا خاصیت کشسانی پوست کاهش پیدا کرده و در نتیجه روند بهبودی تان به تعویق بیفتد. بهتراست پس از لیفت صورت تغذیه درست و اصولی داشته باشید تا مواد غذایی سالم را به بدنتان برسانید.

الکل یکی از نوشیدنی هایی است که از دو هفته قبل، تا دو ماه بعد از عمل بهتراست مصرف نشود؛ چرا که این نوشیدنی فشارخون را به میزان قابل توجهی افزایش داده و خونرسانی بدن را دچار اختلال می کند در صورت مصرف قبل از عمل با مواری از جمله هماتوم و کبودی مواجه خواهید شد. پیشنهاد می کنیم پس از عمل تا زمانی که به نتیجه دلخواه نرسیده اید و دوران نقاهت تان را پشت سر نگذاشته اید به هیچ عنوان الکل مصرف نکنید.

اگر اهل خوردن ته دیگ، کشک و غذاهای سفت هستید بهتراست نسبت به ترک این مواد غذایی اقدام کنید؛ چرا که پس از عمل حداقل تا دو الی چهار روز باید از میل کردن غذاهای سفت بپرهیزید. ضمن اینکه این مواد غذایی آب بدنتان را نیز خشک می کند.

چه غذاهایی را نباید قبل از جراحی مصرف کرد؟

حال که با مواد غذایی ممنوعه و مواد غذایی مناسب برای بهبودی پس از عمل آشنا شده اید پیشنهاد می کنیم به مطالعه جدول زیر بپردازید چرا که در این جدول به معرفی دسته مواد غذایی پرداخته ایم تا بدین صورت متوجه مواد غذایی رقیق کننده خون یا مواد غذایی حاوی کافئین بشوید.

نوع غذامثال
گوشت‌های چربدنده گاو، ران مرغ همراه با پوست، بیکن
مواد غذایی سدیم بالاپنیر، سس، ترشیجات
رقیق کننده‌ خونبادام، زردآلو، انواع توت، لیمو، لیمو ترش، گیلاس
کافئینانواع چای، قهوه، کاکائو
غذاهای شورکشک، خیارشور، پفک، چیبس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا