Uncategorized

راه های از بین بردن رد بخیه پس از جراحی

پوست اندام همانند یک پارچه ارزشمند است که هیچ گونه درزی نداشته و در برابر خطرات، از خود واکنش نشان می دهد؛ هرگونه آسیب احتمالی می تواند به این لایه آسیب رسانده و موجب تغییر در ظاهر آن شود. یکی از این آسیب ها که می تواند تا مدت ها سبب تغییر در پوست افراد شود رد بخیه پس از عمل بوده که گاها تا سال های سال از بین نمی رود؛ به همین جهت قصد داریم در این مطلب به بررسی راه های از بین بردن رد بخیه بپردازیم تا بدین صورت بتوانید پوستتان را مانند روز اول شفاف و یکدست کنید.

فهرست مطالب

عوامل موثر بر از بین بردن رد زخم یا بخیه

همانطور که می دانید عوامل بسیار زیادی در ثبات رد بخیه وجود دارد با این حساب شما باید تمامی موارد را بررسی کنید و به فکر از بین بردن رد آن باشید قبل از اینکه اسکار به وجود بیاید. در این زمان اولین کاری که باید انجام دهید بررسی عوامل عمومی در ایجاد اسکار پوست است که در ادامه به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت:

  1. نوع آسیب پوستی: جای زخم می تواند ناشی از عمل جراحی، تصادف، گزش حیوانات، سوختگی، آکنه، آبله مرغان، واکسن، پرسینگ و هرگونه آسیب پوستی در ابعاد مختلف به وجود بیاید. (برای از بین بردن رد هر کدام راه های متفاوتی وجود دارد)
  2. نوع پوست افراد: ضخامت، بافت و رنگ پوست افراد بر رد بخیه یا زخم موثر بوده و شما باید این مورد را نیز مورد بررسی قرار دهید.
  3. محل آسیب: آسیب می تواند در مناطقی با ضخامت بالا یا پایین روی پوست افراد ظاهر شود. به عنوان مثال آسیب در صورت با آسیب بر روی بازو یا آرنج متفاوت بوده و شما نمی توانید این موارد را در کنار یکدیگر قرار دهید.

انواع جای زخم

زخم ها انواع گوناگونی دارند و شما باید ابتدا نوع آن را بررسی کنید تا بدین صورت متوجه شوید چگونه باید آن را رفع کنید. بنابراین در صورتی که قصد از بین بردن رد بخیه یا زخم را از روی پوستتان را دارید بهتر است ابتدا با انواع جای زخم آشنا شوید که به شرح زیر است:

  1. جای زخم کلوئید: معمولا این جای زخم بر روی افرادی که پوست تیره تری دارند بیشتر دیده می شود و معمولا با گذشت زمان از بین نمی رود اما شما می توانید با استفاده از راه های درمانی این رد را کم رنگ کنید. این رد ها می توانند پس از التیام زخم نیز به رشد خود ادامه داده و با درد و خارش همراه باشند.
  2. جای زخم هیپروتروفیک: این رد ها می توانند مانند کلوئید بر روی پوست ظاهر شده و با التهاب همراه باشند؛ این عارضه می تواند به کلاژن پوستتان آسیب برساند.
  3. رد زخم انقباضی: همانطور که از نام این رد زخم ها مشخص است باعث منقبض یا منبسط شدن پوست می شوند و اغلب ناشی از سوختگی پوست هستند. این زخم ها می تواند باعث تحریک اعصاب زیر پوست شده و حرکاتتان را تحت شعاع قرار دهد. به علاوه از بین برد رد سوختگی کار دشواری است، بخصوص در آسیب های پوستی شدید که به طور قطع به کمک های پزشکی نیاز دارد.
  4. جای زخم آتروفیک: جای این مدل زخم ها به صورت فرو رفتگی و حفره روی پوست ظاهر می شوند؛ اغلب این رد ها را پس از درمان شدن آبله مرغان و آکنه بر روی پوست خود مشاهده خواهید کرد.
  5. رد زخم گسترده: از جمله رد این زخم ها می توان به رد زخم یا اسکار پس از عمل جراحی اشاره کرد. این زخم ها معمولا بی رنگ و صاف هستند و در صورتی که به خوبی درمان نشوند رد آن ها تا سالیان سال باقی خواهد ماند.

روش های پزشکی از بین بردن رد بخیه

یکی از نگرانی های افراد پس از عمل جراحی باقی ماندن رد زخم و بخیه است؛ که خوشبختانه امروزه روش های مختلف و گوناگون خانگی و پزشکی برای آن بیان شده تا بدین صورت کمی از نگرانی ها و دغدغه هایتان را کم کند. در ادامه به برترین راه ها برای کاهش رد زخم و بخیه خواهیم پرداخت تا بدین صورت پوستتان مانند روز اول صاف و زیبا باشد برخی از بهترین راه ها برای از بین بردن رد بخیه عبارتنداز:

1. استفاده از پماد و کرم های مخصوص

از بین بردن رد بخیه

امروزه با پیشرفت علم داروسازی کرم ها و داروهای مختلفی به منظور کاهش اسکار و رد بخیه تولید شده است. در این محصولات از مواد موثری مانند ویتامین E، هیدروکورتیزون، سیلیکون و غیره استفاده شده است تا به بهبود اسکار های بدنتان کمک کند. برخی از مزایا و معایب این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایامعایب
قیمت مناسب در دراز مدت اثر بخشی قوی دارد.
استفاده آسانممکن است باعث ایجاد حساسیت پوستی شود.
حاوی مواد موثر در بهبود اسکاربه منظور اثر بخشی بهتر باید به صورت مداوم استفاده کنید.
خرید آسان از داروخانه های سراسر کشور_

2. تزریق استروئید

برخی افراد به منظور کاهش و رفع رد بخیه هایشان اقدام به تزریق استروئید می کنند؛ در صورتی که این روش را انتخاب می کنید یک دوره تزریق بین 4 تا 6 هفته با فواصل 4 تا 8 هفته برای اثر بخشی بهتر توصیه می شود. این روش برای کاهش التهاب و قرمزی پوست مناسب بوده و می توانید با این روش اسکار پوستتان را کاهش دهید.

3. انجام ماساژ

ماساژ دادن پوست سبب افزایش جریان خون در بدن شده و بافت زخم را برای بهبودی بهتر تحریک می کند. شما می توانید به صورت روزانه محل اسکار را با روغن های مناسب پوستی و یا پماد و کرم های مختلف ماساژ دهید تا خونرسانی آن ناحیه بالا رفته و پوستتان التیام پیدا کند. از جمله مزایا و معایب این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایامعایب
افزایش جریان خوننیاز به آموزش صحیح دارد
کاملا رایگاندر برخی موارد می تواند دردسر ساز شود
استفاده از دو روش به صورت همزمان (ماساژ درمانی و استفاده از کرم)برای برخی بیماران مناسب نبوده و باید بر روی اسکار های مخصوصی انجام شود تا اثر بخشی خوبی داشته باشد.

4. لایه برداری شیمیایی یا میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن به لایه برداری پوست می گویند که در این روش پوست به جهت ترمیم خود بازسازی می شود؛ شما می توانید به منظور رفع رد اسکار یا رد زخم و بخیه هایتان از این روش استفاده کنید.

5. استفاده از پانسمان های سیلیکونی

این پانسمان ها به نرم کردن ظاهر بخیه و پوشش آن کمک کرده تا ناحیه آسیب دیده سریع تر بهبودی اولیه خود را به دست بیاورد. پانسمان های سیلیکونی رطوبت مورد نیاز اسکار را تولید کرده و سبب بهبود ناحیه آسیب دیده بدنتان می شود. از جمله مزایا و معایب این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایامعایب
فراهم کردن رطوبت مورد نیاز زخمهزینه نسبتا بالا
قابلیت استفاده طولانی مدتدر برخی افراد حساسیت ایجاد می کند.
نرم کردن اسکارنیاز به تعویض مرتب پانسمان

6. درمان با لیزر

درمان با لیزر

در صورتی که روش های گفته شده برای از بین بردن رد بخیه جوابگو نبود می توانید درمان با لیزر را امتحان کنید؛ این روش درمانی یکی از موثرترین روش ها برای از بین بردن رد زخم و اسکار بوده و شما می توانید برای اکثر اسکارهای بدنتان این روش را انتخاب کنید. از جمله مزایا و معایب استفاده از این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایامعایب
توانایی کمرنگ کردن و از بین بردن رد بخیهنیاز به چندین جلسه درمانی
نتایج قابل ملاحظههزینه نسبتا بالا
مناسب برای انواع رد اسکارامکان بروز عوارضی مانند درد، قرمزی و یا التهاب

7. استفاده از پروتئین های مفید پوست

برخی محصولات حاوی پروتئین می توانند به بهبود ظاهر پوستتان کمک کنند؛ پروتئین هایی مانند کلاژن و آلاستین می تواند به بازسازی و ترمیم بافت آسیب دیده پوستتان کمک کرده و پوستی زیبا و یکدست را برایتان به ارمغان بیاورد. برخی از مزایا و معایب استفاده از این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایامعایب
کمک به بهبودی ناحیه آسیب دیدهاین روش در برخی افراد سبب ایجاد حساسیت های آلرژیک می شود.
بهبود و رفع رد بخیههزینه نسبتا بالا
ایمن و فاقد عوارض جانبیبهبودی 40 درصدی

روش های خانگی برای درمان و از بین بردن رد بخیه

اگر از آن دسته افرادی هستید که به سراغ درمان های خانگی و سنتی بیشتر می روید این قسمت مقاله را از دست ندهید؛ چرا که برای از بین بردن رد بخیه و زخم راه های متفاوت و زیادی وجود دارد که شما می توانید با توجه به راحتیتان از آن ها استفاده کنید؛ برخی از راه های از بین بردن زخم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. استفاده از ژل آلوئه ورا: ژل آلوئه ورا خاصیت ضد التهابی داشته و شما می توانید پس از بهبود زخم و دوره نقاهتتان از این ژل برای از بین بردن رد زخمتان استفاده کنید.
  2. استفاده از آب سیب زمینی: سیب زمینی خاصیت ترمیم و روشن کنندگی دارد؛ می توانید پس از بهبود زخمتان سیب زمینی را رنده کنید و آب آن را با پنبه یا پد بر روی اسکار بدنتان بمالید تا کم رنگ شده و به مرور از بین برود.
  3. مصرف ویتامین C: ویتامین سی خاصیت ترمیم کنندگی دارد؛ می توانید در دوره نقاهتتان از این ویتامین استفاده کنید تا سبب بهبود رد زخم و اسکار بدنتان شود.
  4. روغن نارگیل و زیتون: برای رفع رد زخم های بدنتان می توانید مقداری روغن نارگیل را کف دستتان بریزید و به مدت 5 الی 10 دقیقه بر روی ناحیه آسیب دیده ماساژ دهید؛ پس از گذشت یک ساعت می توانید به حمام رفته و پوستتان را بشویید. به منظور اثر بخشی بهتر می توانید این فرایند را دو مرتبه در روز انجام دهید تا رطوبت پوستتان تامین شود.
  5. استفاده از عسل: عسل یک ضد التهاب و درمان کننده فوق العاده قوی بوده که می تواند به شما در از بین بردن رد اسکار بدنتان کمک فراوانی بکند. می توانید مقداری عسل را روی ناحیه آسیب دیده بدنتان بمالید و پس از گذشت چند ساعت آن را بشویید.

نکات مهم در از بین بردن رد بخیه

از بین بردن رد بخیه
  1. از خاراندن و آسیب زدن به ناحیه آسیب دیده به شدت خودداری کنید؛ چرا که تحریک این ناحیه می تواند آن را گسترده تر کند.
  2. قبل از استفاده از این روش ها اجازه دهید رد بخیه کاملا خشک شود. بهتر است دو الی سه هفته پس از کشیدن بخیه ها اقدام به استفاده از این روش ها کنید.
  3. کشیدن بخیه هایتان را به تعویق نیندازید.
  4. در صورتی که تحت نظر پزشک هستید درباره استفاده از روش مورد نظرتان برای از بین بردن رد بخیه از پزشک مشورت بگیرید.
  5. در صورتی که پوست حساسی دارید به هیچ عنوان سر خود عمل نکنید و به پزشک مراجعه کنید تا به بهترین شکل ممکن اقدام به رفع این رد ها کنید.

چه مدت طول می کشد تا رد بخیه ها محو شوند؟

در پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم هیچ زمان مشخصی وجود ندارد، چرا که هر فرد پوست متفاوتی داشته و مقاومت بدنی افراد با یکدیگر متفاوت خواهد بود. فرایند از بین بردن رد زخم و بخیه در برخی افراد دو هفته و در برخی افراد 6 ماه طول می کشد. شما باید روش مورد نظرتان را بسنجید و استمرار داشته باشید تا هر چه سریع تر رد اسکارتان از بین برود؛ ضمن اینکه میزان بزرگی و عمق اسکارتان نیز حائز اهمیت بوده و در فرایند بهبود نقش مستقیمی دارد.

جمع بندی

شما می توانید از روش های نام برده به منظور رفع رد بخیه یا اسکار بدنتان استفاده کنید و زیبایی را به پوست تان باز گردانید اما توجه داشته باشید بهتر است قبل از استفاده به پزشک مراجعه کنید و پس از بررسی رد اسکارتان بهترین روش را انتخاب کنید تا نتیجه دلخواهتان حاصل شود.

مواد غذایی بهبود دهنده و مناسب برای ترمیم پوست کدامند؟

استفاده از میوه های حاوی آنتی اکسیدان مانند: توت فرنگی، بلوبری، انار، آناناس، هویج، کلم بروکلی، سیب زمینی و دیگر مواد مغذی و مفید مانند: تخم مرغ، ماهی های چرب، پروبیوتیک ها، غلات کامل و انواع گوشت می تواند فرایند ترمیم پوستتان را تسریع بخشند. مصرف آب نیز از واجبات بوده و شما باید روزانه حداقل 8 لیوان آب میل کنید.

برخی مواد غذایی که ترمیم پوست را به تعویق می اندازند کدامند؟

مصرف برخی مواد غذایی می تواند فرایند ترمیم پوست را به تعویق بیندازد از جمله این مواد می توان به: مصرف قند و شکر، فست فود، الکل و مشروبات، غذاهای فرآوری شده و غیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا